Höstens bok - Niceville!

Nu har det äntligen blivit dags att tillsammans diskutera Höstens bok, Niceville och man kan väl börja med att säga så här, ingen bok har väl blivit så flitigt omtalad den gångna sommaren och hösten som Kathryn Stocketts Niceville och så här i efterhand, när boken är utläst och klar, kan jag verkligen förstå all denna uppståndelse. Niceville är en otroligt bra bok, det är inte mer med det. Det ska bli spännande att höra vad ni alla tyckte om den, men först lite kort om handlingen, för er som ännu har nöjet att läsa den framför er!

I Niceville får vi följa den unga vita kvinnan Skeeter, som nyss har kommit hem efter avslutade collegestudier. Till sin mors stora förtret är hon ännu ogift och dessutom hyser hon författarambitioner. När hon återvänder till sin hemstad, Jackon i Mississippi finner hon att det inte är så lätt att återanpassa sig efter att ha bott någon annanstans i fyra år. Hon börjar mer och mer bli uppmärksam på de svartas situation i det mycket segrederade Jackson och då speciellt de svarta kvinnor som arbetar som hemhjälp hos många utav hennes vita vänninor. Hon bestämmer sig för att skriva en bok där kvinnorna själva ska få berätta om hur det är att arbeta för en vit familj med det onda likväl som det goda, men att få dem att anförtro sig åt henne är inte det enklaste. Till sin hjälp har hon Aibileen, en äldre kvinna som arbetat som hemhjälp i hela sitt liv, och tillsammans börjar de samla in kvinnornas livshistorier för att sätta dem på pränt, ett företag som får stora konsekvenser både för Skeeter och för de inblandade kvinnorna.

Så här tyckte vi om boken. Har du som läser ännu inte läst den, stanna här, stor risk för spoiler alerts!

Bea: Jag måste börja med att säga att jag tyckte otroligt mycket om boken och egentligen har jag bara positiva saker att skriva om den, men det fanns dock några saker som jag inte riktigt gillade och jag undrar därför vad ni tycker om dem. Jag gillade inte riktigt slutet. Det kom så abrupt och kändes lite ofärdigt. Jag hade så gärna viljat veta vad som hände sen. Det känns lite som att man bara lyftes bort från handlingen och att den nu fortsätter utan mig som åskådare. Jag tror säkerligen att det är många som uppskattar sådana här "öppna" slut därför att de lämnar mycket utrymme åt den egna fantasin, men jag hade sååå gärna velat ha en liten, liten, liten epilog...eller vad tycker ni? Eller vad tycker Syster S?

Syster S:
På det stora hela tycker jag att Niceville var en bra bok. Kanske inte den sortens böcker jag brukar läsa, eller rättare sagt, har läst den senaste tiden. En intressant och lärorik roman som upplyser mig om en tid som inte ligger många år bakåt i tiden, egentligen. Min mamma levde ju till exempel. Men ändå känns det som om handlingen utspelar sig betydligt längre bak i historien. Boken är ju riktigt skrämmande faktiskt. Det kanske inte är så konstigt att det fortfarande finns en hel del smygrasister ute i stugorna, usch och fy! Jag kan faktiskt hålla med om att slutet kom och gick väldigt fort. Jag hade nog velat haft lite mer på fötterna när jag la ifrån mig boken.

Kommentera nu flitigt. Vi vill höra vad ni andra tyckte om boken!




/ Bea & Syster S


Kommentarer
Postat av: Bokälskarinnan

Den verkar bra:)

2011-11-13 @ 11:01:15
URL: http://bokalskarinnan.blogg.se/
Postat av: Annelie

Det här var en bok som tilltalade mig. Det är intressant att läsa om de färgade hembiträdenas liv hos de rika vita societetstanterna. Karaktärerna känns helt trovärdiga även om man kan undra hur vissa av de vita tanterna kan vara så inskränkta att de tror sig vara bättre människor än de färgade. Men det var ju så det var. Antar att boken återspeglar ganska väl hur det var i 60-talets Missisippi.Författarinnan beskriver i eftertexten att hon själv växt upp i familj med svart hembiträde. Det kanske därför hela boken känns så äkta. Även om det är många sorgliga och hemska historier så är det en hoppfull historia med modiga kvinnor som stretar på och finner sig i tillvaron. Det är gott om färgstarka kvinnor i boken både svarta och vita och det är skönt att läsa om den vita huvudpersonen som går sin egen väg och verkligen ser orättvisorna i de svartas tillvaro, medan hennes egna väninnor har en helt motsatt uppfattning och tycker att de svarta är mindre värda. Spännande också att läsa om vänskapen som växer fram mellan de olika personerna i boken. Jag gillade boken jättemycket och önskar att jag hade köpt den. En bok man kan läsa om utan att bli uttråkad. Läste någonstans att författarinnan blivit stämd av en färgad person som menar att historien är uppbyggd kring hennes livshistoria och hon vill därför göra anspråk på inkomsterna. Kanske ligger det något i detta och vem vet, kanske denna färgade kvinna kommer ut med en bok från sin synvinkel.Oj vad långt det blev, jag skrev ned detta direkt när jag läst boken. Jag njöt när jag läste boken, men tyckte nog också att det blev lite abrupt i slutet och man fick aldrig riktigt veta om det blev så mycket bättre eller sämre för de färgade. Eller om någon råkade illa ut. Men jag såg ju filmen också och då fick jag en liten annan känsla. Den var ju också bra men som vanligt är ju boken bättre. Filmen är förstås allvarlig men jag tyckte att regissören "la in" ett komiskt inslag i filmen, vilket jag inte tyckte passade denna typ av film. De hade också ändrat lite i handlingen, men det får man ju räkna med. På 80-talet visades en serie som hette nord och syd, det handlade om förtrycket mot de svarta, men det var alltså stor skillnad på norra och södra USA. En serie alla såg och älskade. Likaså Konta Kinte, den gick tidigare och var första gången jag insåg att det var sämre att vara "svart" på den tiden i USA. Det handlade om slavar och kändes helt overkligt.

På återhörande./Annelie

2011-11-13 @ 11:17:15
Postat av: Bea

Tack Annelie för din fantastiska kommentar och jag håller verkligen med dig. Jag älskar verkligen karaktärerna och den delen som jag tror berörde mig mest i boken var relationen mellan Minny och Celia. För där ställs allt lite på ända åt andra hållet i och med att Minny inte vet hur hon ska hantera att en vit kvinna faktiskt bryr sig och ser henne som en vän. Tror att det är Aibileen som nämner det någonstans i boken, att det inte bara är det vita som sätter upp gränser utan även de svarta, något som Minny tillslut också inser.

Sedan kände jag mig väldigt illa till mods av hur Miss Leefolt behandlar sin dotter. Jag skulle då rakt inte vilja vara med i samma bridgeklubb som dem! =)

Nu vill jag verkligen se filmen! Är så sugen!

2011-11-13 @ 11:33:24
Postat av: Lotta

Håller med dig Bea om att man hade lite mer att önska av slutet. Jag ville veta hur det gick för framförallt Skeeter, både med jobb och karl. Men jag älskade verkligen boken, en riktig feelgood trots att den behandlade ett hemskt ämne och mycket var jobbigt att läsa om. Den förmedlade så mycket hopp och styrka! Jag blev verkligen inspirerad av boken och vill läsa mer.



Jag lyssnade på boken och det var jättebra. Härlig berättarröst och duktig kvinna som läste. Jag har läst på någon blogg att språket i boken ibland var jobbigt att läsa eftersom Aibileen och Minnys kapitel skrevs på talspråk. Det upplevde jag inte alls eftersom jag lyssnade. Är det något som ni reagerade på?

2011-11-13 @ 13:25:29
URL: http://svagerskorna.blogspot.com
Postat av: klok som en bok:-)

Jag blev besviken på slutet, känns som den skulle fortsatt en bit till, nu bara släpps man som läsare av i farten.

2011-11-13 @ 13:30:40
URL: http://mestbaradeckare.blogspot.com
Postat av: Bea

Lotta: Nej, det reagerade jag inte alls på. Tvärtom tyckte jag om att man tydligt märkte att boken nu skiftade perspektiv. Visst är den på någon vänster ändå en feelgood-bok, trots sitt allvarliga innehåll, håller helt med!

2011-11-13 @ 15:49:57
Postat av: Evelina

Vilken härlig bok! Jag fastnade redan efter en och en halv sida, och det säger ju väldigt mycket.

Jag har många gånger tidigare lagt böcker, som byter perspektiv, åt sidan, men nu blev jag bevisade motsatsen. Den gick helt enkelt inte att sluta läsa. Facinerad av all den energi Kathryn lagt ner på miljöerna. Beskriver alla de präktiga hemmafruarnas beteende, och man kan måla bilden av hur det såg ut i Mississippi på 60-talet.

Man känner igen "verkligheten", från de gamla dokumentärerna man kikat på genom åren, för att inte nämna dagens situation i samma stat. Minst sagt konservativt!

Älskar miss Skeeter, och om hon inte hade varit fiktivt skapad, så hade hon nog varit en förebild för många unga kvinnor. Att hon, gentemot de flesta andra vill förändra, och se annan inställning till ett samhälle/liv med svarta och vita. Dock blev jag aningen överrumplad när slutet kom. Var inte beredd på att det skulle ta slut så snart. Öppna slut är bra de också, men jag hade inte den förväntan när jag började läsa.

Men jag läser gärna boken en gång till, och jag vill verkligen se filmen!

2011-11-13 @ 18:17:16
URL: http://strumpstickan.wordpress.com
Postat av: Annelie

Nej jag tyckte inte den var svårläst utan otroligt skön och lätt att läsa. Jag känner mig riktigt sorgsen nu när jag har läst den. Jag håller på med sektbarn nu och det är ju inte precis feelgood. Lånade idag "hur man botar en fanatiker", inte heller det är något man njuter av. Blev intresserad efter att du skrivit om den tidigare här i bloggen. Vad ska jag läsa sedan som man verkligen längtar efter. Tips?

2011-11-13 @ 18:57:16
Postat av: Annelie

Just det ja, svarar själv här :) Vickis vintagebutik, det verkar lättsamt och bra, den gillade ju du Bea, den ska jag nog leta efter....

2011-11-13 @ 19:01:09
Postat av: Louise

Jag gillade verkligen Niceville! En helt underbar bok som jag är glad för att jag köpte för jag vet att jag kommer att vilja läsa den igen.

Tyckte att handlingen kändes äkta, både på ett tragiskt och ett vackert sätt. Tragiskt då det faktiskt fanns (och givetvis fortfarande finns) ett rashat i denna grad, men samtidigt vackert då vi på flera sätt får ta del av kärlek, människor som ställer upp för varandra och den källa av lycka som vänskap är.

Angående språket så störde det faktiskt mig efter ett tag, eftersom att jag tyckte att det gav en bild av Minny och Aibileen som obildade. Men det var en parentes i mitt omdöme av boken, för annars gillade jag verkligen språket som flöt på, på ett fint sätt. Ett vackert språk.

Kort sagt så har Niceville en bra och engagerande historia som gör att man både får skratta rakt ut och gråta ett par tårar. Dessutom finns det en massa härliga och välgjorda karaktärer som alla ger boken liv. En väldigt bra bok helt enkelt. Ser fram emot att se filmen!

2011-11-13 @ 19:43:35
URL: http://bokenartankensbarn.blogspot.com/
Postat av: Louise

Jag gillade verkligen Niceville! En helt underbar bok som jag är glad för att jag köpte för jag vet att jag kommer att vilja läsa den igen.

Tyckte att handlingen kändes äkta, både på ett tragiskt och ett vackert sätt. Tragiskt då det faktiskt fanns (och givetvis fortfarande finns) ett rashat i denna grad, men samtidigt vackert då vi på flera sätt får ta del av kärlek, människor som ställer upp för varandra och den källa av lycka som vänskap är.

Angående språket så störde det faktiskt mig efter ett tag, eftersom att jag tyckte att det gav en bild av Minny och Aibileen som obildade. Men det var en parentes i mitt omdöme av boken, för annars gillade jag verkligen språket som flöt på, på ett fint sätt. Ett vackert språk.

Kort sagt så har Niceville en bra och engagerande historia som gör att man både får skratta rakt ut och gråta ett par tårar. Dessutom finns det en massa härliga och välgjorda karaktärer som alla ger boken liv. En väldigt bra bok helt enkelt. Ser fram emot att se filmen!

2011-11-13 @ 19:48:14
URL: http://bokenartankensbarn.blogspot.com/
Postat av: Bea

Annelie: "Vickis Vintagebutik" = mys på burk! Dessutom kan jag rekommendera "En liten hattaffär på hörnet",den är minst lika mysig!



Louise: Jag måste vara helt bakom flötet som inte reagerat alls på detta med språket. Men jag förstår din tanke om detta med bildning. Intressant...

2011-11-13 @ 20:58:27
Postat av: Elina

ÄNTLIGEN hár jag internet igen! (har varit hos mamma och pappa i helgen o deras internet har legat nere). Jag är jätteglad att ni, Bea och syster S drog igång en "höstens bok", för jag hade anatgligen missat "Niceville" annars... Jag tyckte om historien, språket och blev nästan mörkrädd för hur mörkhyade behandlades för inte så herrans många år sedan! Jag har skrivit lite om boken på min blogg med. Jag uppfattade inte språket hos hembiträdena som obildat språk, utan såg det mer bara som en dialektal parantes, som på ett sätt gav en mer verklig bild, eftersom språkskillnader skulle kännas trovärdigt. Skeeter gillade jag hur mycket som helst. En stark kvinna, som enligt mig inser att det finns ganska lite äkthet (eller brist i logiskt tänkande?) hos vissa av dem som står henne närmast... En annan sak jag tänkte på är att det inte bara finns en rasism mot svarta, utan också en motsvarighet hos de mörka, mot vita. Jag är mest tacksam över att vi kommit en bra bit härifrån till idag, men vi har en bit kvar än idag... En riktigt bra och läsvärd bok!

2011-11-14 @ 07:31:35
URL: http://ielinashylla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0