Vita nätter!

Med andan i halsen läste jag häromdagen ut Ann Cleeves Vita nätter. Det är den andra boken i kvartetten om Jimmy Perez, poliskommissarie på Shetlandsöarna. Liksom den föregående boken, Svart som natten, bjuder Vita nätter på en minst lika välkomponerad mordhistoria. Denna gång kretsar handlingen kring en man som helt oväntat dyker upp på en vernissage och där brister i häftig gråt. Med på vernissagen finns Jimmy Perez och när han tar mannen åt sidan visar det sig att han inte minns vem han är. Mannen försvinner spårlöst från festen för att sedan hittas hängd i en bod med en clownmask för ansiktet dagen efter.
Vem kan ha velat röja främlingen ur vägen? Detta blir ett fall för Jimmy Perez, min nya favoritkommissarie.

Ser redan fram emot att läsa nästa bok i serien, men eftersom jag vet att det bara är två kvar, så ska jag dra ut på det hela lite och verkligen njuta av återstoden av serien. Ann Cleeves kan mycket väl komma att bli min nya favoritdeckarförfattare. Hon behärskar verkligen konsten att skriva en bra historia med karaktärer som man fastnar för.

/ Bea


Vita nätter (inbunden)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0