Angelologi - Änglarnas tecken!

Igår läste jag, något förvånad, ut Danielle Trussonis Angelologi. Med förvånad menar jag att jag inte var riktigt beredd på att boken skulle ta slut. Efter att ha läst närmare 350 sidors bakgrundshistoria blev jag något förvånad när själva intrigen i nutid var över på cirka 100. Det hela kändes lite oplanerat, som om författaren till en början helt förlorat sig i detaljer för att sedan snabba på och nästan hafsa fram ett slut. Lite så kändes det faktiskt. Överlag var boken dock mer än okej och jag skulle gärna se en filmatisering någon dag.

I tusentals år har människor och nefilim, en slags änglaavkomma, varit i krig med varandra. Nefilim kom till genom att Väktarna, som Gud sände till jorden för att vaka över människorna, förälskade sig i människornas döttrar och fick barn med dem. Nefilim blev dock inte det bästa utav två världar utan istället hänsynlösa och makthungrande tyranner.
Så genom seklerna har de människor (angeologer) som speciellt utbildat sig inom vetenskapen om änglarna (angelologi) kämpat för att befria människorna från nefilims tyranniska styre. De finns överallt, i våra regeringar, i våra kungahus och inom vår finansvärld.
Men i och med nefilims förkärlek för mänskliga kvinnor har deras genetiska överlägsenhet minskat och de finner sig nu på gränsen till utrotning. Därför söker de dag och natt efter Gabriels lyra som enligt legenden ska ha lämnats på jorden för att lindra kvalen hos de bannlysta Väktarna, som efter upproret mot Gud numer sitter fjättrade djupt nere i jordens inre. Lyran sägs ha helande egenskaper men är ett mycket farligt instrument.

Kort sagt försöker nefilim få tag på lyran och angeologerna gör allt för att hålla den borta från fienden. Mitt i allt detta möter vi den unga nunnan Evangeline, som på ett oväntat sätt spelar en avgörande roll i det hela och följer spåren bakåt till en berömd konstmecenat från 40-talet, nämligen självaste Mrs Rockefeller.

Angelologi - Änglarnas tecken bjuder, trots det lite bristande upplägget, på mycket spänning och med alla historiska referenser och konspirationsteorier är detta en bok helt i min smak. Läser gärna något mer av Trussoni framöver!

/ Bea



Kommentarer
Postat av: cecilia

Jag tycker faktiskt likadant. Visste inte riktigt vilken av historierna som var "huvudhistorien" tillslut

2011-10-22 @ 18:36:27
URL: http://ceciliasbibliotek.blogg.se/
Postat av: Bea

Ja, visst blir det lite förvirrande. Frågan är om det kommer en uppföljare? Allt lämnades ju så oavslutat på något vis.

2011-10-22 @ 19:25:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0