Tre veckor!

För några veckor sedan fick jag och Bea varsin överaskning på posten i form av boken Tre veckor av Birgitta Bergin. Läs mer om överaskningen här.

-Hej, det är jag.

-Hej du.

-Har du tid att prata?

-Nej, egentligen inte. Kan vi ta det ikväll? Det är lite körigt just nu.

-Jag vill helst ta det nu.

-Skit, jag är helstressad. Vad är det som är så viktigt?

-Jag vill skiljas.


Så här inleds Tre veckor. Boken som
är ett relationsdrama som utspelar sig under tre intensiva veckor före jul.

Ulli och Peter är ett gift par över fyrtio som tillsammans har två söner, 16 och 18 år gamla. När Peter måndagen den tredje december ringer Ulli på jobbet och säger att han vill skiljas vänds hela hennes liv upp och ned. Peter har träffat en ny yngre kvinna sedan ett halvår tillbaka. Han älskar henne och vill från och med nu leva tillsammans med henne.

Ulli är chockad. Hon trodde att deras förhållande var bra, lite på rutin, men ändå. Ett tryggt och stabilt äktenskap, det var vad Ullie trodde att de hade. Nu är allt över. Vem ska bo i huset, hur ska dom fira jul i år och hur kommer en skilsmässa att påverka deras söner. Frågorna är många och sorgen är stor. Vi får följa Ulli genom uppbrottet från Peter och hennes försök att skapa en fungerade vardag för sig och sina söner.

Tre veckor kändes till en början ganska förutsägbar, men jag måste erkänna att jag överaskades flera gånger under bokens gång. Ulli, den arma människan, råkar ut för fler tråkigheter än vad som borde vara möjligt under denna tre veckors period. Det är nästan ren tur att hon i slutet av boken har sin mentala hälsa i behåll. Tre veckor är en trevlig roman och med sina 250 sidor passade den perfekt att fördriva tiden med medans maken tittade på slutspelshockey.

/Sara

Tre veckor



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0