Rör mig inte!

Jag säger bara; wow vad bra! Filmrättigheterna till Tahereh Mafis debutroman Rör mig inte har redan sålts och jag ska sannerligen se den när den kommer.
På baksidan står det att boken är en blandning av Twilight och X-men. Håller väl inte riktigt med om Twilightgrejen, här lyser nämligen vampyrer och varulvar med sin frånvaro, vilket är skönt då jag blivit rätt så trött på dem. Det finns dock stora X-men vibbar och det gillar jag.

Handlingen kretsar kring Juliette. Hon är 17 år gammal och har de senaste tre åren suttit inspärrad på mentalsjukhus efter det att hennes föräldrar överlämnat henne till myndigheterna då de ansåg att hon var en fara för sin omgivning. Det är nämligen så att Juliettes beröring är dödlig och hon har således aldrig fått känna beröring från en annan människa. Aldrig fått en kram från sina föräldrar, aldrig en klapp på kinden.

En dag får hon en ny cellkamrat, vilket blir starten på något nytt. Världen utanför har sedan länge rasat samman. Miljöförstöring, krig och sjukdomar har decimerat jordens befolkning och de som överlevt styrs numer utav det så kallade Återetablissemanget, vilka vill använda Juliette som ett vapen i kampen mot rebellerna. Juliette har två val; vara tortyrredkap åt Återetablissemanget eller fly för sitt liv.

Boken är den första i en planerad serie och jag önskar att jag kunde läsa nästa redan nu. Skynda på Mafi! Detta är nog det bästa jag läst på länge! Det är gripande, romantiskt och bladslitande spännande! Tack Wahlströms för boken!

Nu kan du snabbt och enkelt ladda hem ett eget exemplar av boken från bokii.se!


/ Bea



RSS 2.0