Den trettonde historien!

Jag måste börja med att säga att jag är mäkta imponerad av Diane Setterfields debutroman, MÄKTA imponerad! Jag blir näst intill golvad av dess brilljans samtidigt som jag känner ett vemod över att böcker av denna klass inte ges ut i överflöd och att jag således redan läst denna.
Setterfields Den trettonde historien har jämförts med verk såsom Jane Eyre och Svindlande höjder och innan jag läste boken tänkte jag att dessa påståenden var något överdrivna. Så var dock inte fallet.

När jag läste Den trettonde historien fick jag exakt samma känsla som jag hade när jag, sittandes på köksbänken, läste Jane Eyre för första gången. Det var en blå pocketutgåva och Simon & Garfunkels Greatest Hits strömmade konstant ur högtalarna. På något vis slår Setterfields bok an samma sträng med sin otroligt finmejslade historia. Inte en ledtråd serveras vid fel tillfälle, orden är vägda på guldvåg.

Sture, som introducerade mig för boken, hade, som jag har nu, svårt att sätta ord på handlingen. Försöker man låter det lätt banalt. Därför kommer jag inte att skriva något om den utan i stället säga: Du som uppskattar 1800-talsromanen med dess kusliga inslag om spännande miljöer. Du kommer att älska Den trettonde historien.

/ Bea




Kommentarer
Postat av: Vargnatts bokhylla

Åh jag älskade Den trettonde historien, var ledsen när jag hade läst ut den! Ville bara ha kvar den. Den kommer nog bli omläst någon gång framöver.

2012-04-24 @ 18:34:52
URL: http://vargnattsbokhylla.blogspot.se/
Postat av: Bea

Håller helt med dig. Kände precis likadant.

2012-04-25 @ 08:47:26
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0