Cirkeln!

Det har blivit ett ofrivilligt bloggstopp från min sida under de senaste veckorna. Det har varit så mycket att göra här hemma med både flytt och nu senast lite maginfluensa i familjen. Att flytta har iaf varit underbart. Särskilt att få upp nya bokhyllor och sortera böcker, sånt gillar jag.

För närmare en vecka sedan avslutade jag Cirkeln. Ett ungdomsroman som fått mycket uppmärksamhet under 2011, bland annat sin Augustnominering. Själv har jag velat läsa den i flera månader men inte förrän nu blev det alltså dags.

Och vad tyckte jag då? Jag älskade den! Boken har ett underbart flyt som gör att sidorna bara flyger fram. Hade jag inte varit mitt i en flytt hade jag säkert läst den på en och samma dag. Nu blev det inte så, men när jag väl satte mig ner gick handligen snabbt framåt och man riktigt glömde tid och rum.

Författarna har fångat den berg- och dalbana som utgör en tonårings liv med stor träffsäkerhet. Jag kan känna igen mig i flera utav tjejerna. Och känna igen mina gamla klasskamrater i ännu fler av dom. Själva handlingen är skickligt uppbyggd och boken förvånar mig både en och två gånger. Hela upplägget med tonårstjejer, magiska krafter och en kamp mot det onda gillar jag skarpt. Kommer på mig själv med att tänka på vilken magisk kraft jag helst skulle vilja ha, eller vill jag verkligen ha någon?

Jag vill ge Cirkeln ett mycket högt betyg. I min bok-app på mobilen där jag skriver in alla böcker jag läser fick den faktiskt en fem av fem möjliga. Tack till pocketförlaget för en helt underbar bok! Funderar faktiskt på om jag inte ska skaffa boken i inbundet nu på bokrean. Det säger en del om hur mycket jag gillade den. Jag kommer aldrig kunna vänta med att läsa fortsättningen tills den kommit på pocket och jag vill gärna ha en enhetlig bokhylla.

/Sara

Cirkeln


RSS 2.0