Blue Bloods!

Efter att ha skaffat en smartphone blev jag lite sugen på att ladda hem någon bokapp och pröva att läsa lite på mobilen. Kan ju vara smidigt om man får en stund över, då jag hör till dom som inte jar en bok med mig överallt. På androidmarket fanns det alldeles för mycket att välja på men valet föll tillslut på Melissa de la Cruz serie Blue Bloods. En vampyrserie som utspelar sig bland överklassen på Manhattan, New York.

Handlingen kretsar kring den unga Shuyler som inte riktigt tycker att hon passar in bland alla de andra överklassungdomarna på den exklusiva privatskolan Duchesne. Men tillsammans med vännen Oliver är skolsituationen hanterbar.

Vi får också följa Bliss, nyinflyttad till Manhattan från Texas. I Texas var hon en populär cheeleadertjej, något som inte är lika gångbart på Manhattan. Och bara för att man har mycket pengar betyder det inte att man har stil. Något som skolans populäraste tjej, Mimi Force, gör klart för henne. Mimi Force tar henne under sina vingars beskydd och visar henne hur man agerar och klär sig.

En dag kommer en inbjudan både till Shuyler och Bliss. De bjuds in att delta i en grupp som kort och gott kallas för The Committe. En grupp för medlemmar ur New Yorks mest uppsatta familjer. Till denna skara räknas så klart även Mimi Force och hennes snygge tvillingbror Jack. Under deras första dramatiska möte med The Committe får de reda på att de i själva verket är vampyrer, blue bloods. En väl dold hemlighet bland Manhattans socitet som nu vänder upp och ner på deras liv. Men även de odödliga visar sig ha fiender. Någon roar sig med att döda unga nybörjarvampyrer och spåren leder tillbaka till den blåblodiga överklassen.

Jag tyckte att Blue Bloods var en trevlig överaskning. Mycket bättre än jag väntat mig. Spännande och lätt att läsa, även om man som jag inte läser så ofta på engelska. Blue Bloods av Melissa de la Cruz är den första i serien med samma namn. Hittills har det kommit ut sex böcker. Om fler är påväg vet jag inte. Så nu har jag hittat ännu en serie som jag vill fortsätta läsa. Tur att appen innehöll alla sex böckerna så det är bara att fortsätta läsa när andan faller på.

/Sara

Blue Bloods



Kommentarer
Postat av: Anna

Jag läser den serien också och den blir bara mer och mer spännande! Jag ska börja på bok nummer 5 snart.

2012-01-26 @ 18:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0