Den vita katten!

Den vita katten är den första delen i Holly Blacks serie Berörarna. Jag har länge varit nyfiken på den här boken just för att den verkar lite annorlunda mot alla andra ungdomsböcker jag läst den senaste tiden.

Holly Black är en amerikansk författare och är kanske mest känd som kvinnan bakom bokserien The Spiderwick Chronicles. En bokserie som även senare blev film. Nu är Holly Black tillbaka med en ny serie. Den vita katten beskrivs som en provocerande noir-thriller något som sannerligen låter spännande eller hur? Men vad innebär det?

Nja, det tog faktiskt ett tag innan jag kom in i boken och fattade vad den egentligen gick ut på...

 I Den vita katten finns människor med en speciell förmåga. De kallas berörare för genom beröring kan de manipulera en annan människas liv, kropp, känslor. Det finns turberörare, minnesberörare, känsloberörare, drömberörare, dödsberörare m.m. Beröring är olagligt och de som utövar sin förmåga klassas som kriminella. Cassel Sharpe, som är bokens huvudperson, kommer från en släkt med många berörare. Hans mamma och två bröder är berörare, men själv har han ingen sådan förmåga. Men han har en annan mörk hemlighet, en hemlighet som gör att han lever ett liv i skuld och rädsla. För tre år sedan dödade han sin bästa vän, Lila. Varför han gjorde det kan han fortfarande inte minnas...

När jag väl kom in i bokens handling, som till en början kändes lite osammanhängande och knepig, blev boken genast så mycket bättre än vad jag först tyckte att den var. Men vid det laget hade jag avverkat mer än halva boken så det kändes ju lite snopet.Så även om jag älskade när det väl blev lite action i boken och njöt av hela den spännande upplösningen så får boken inte mer än okej av mig.

/Sara

Den vita katten



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0