Igelkottens elegans!

Så var detta underbara om än korta, vet inte om nöje är rätt ord snarare är det en mer ljuv upplevelse, över. Igelkottens elegans av Muriel Barbery står utläst i bokhyllan och jag sörjer. Sörjer för att den är slut. Det var en så otroligt fin, annorlunda och på något vis uppfriskande bok även om den har ett stråk av vemod och berättar om liv som aldrig riktigt blev vad de skulle.

Handlingen krestar kring den 54-åriga änkan Renée Michel som arbetar som portvakt i ett hus i Paris förnämare kvarter. Boken handlar även om flickan Paloma som är tolv år, överintelligent, boende i huset och som har bestämt sig för att ta livet av sig på sin trettonårsdag, då hon finner att livet och mänskigheten inte har något som kan få henne att vilja leva.
I det gamla huset går saker och ting till som det alltid har gjort och inget för rubba de inneboendes cirklar, men så en dag flyttar det in en ny hyresgäst, en M. Ozu och med ens ter sig livet annorlunda.

Det har tagit sin lilla tid för mig att läsa boken. Inte själva läsandet utan snarare förloppet från inköp till läsning. Känner dock att jag läste den i precis rätt tid. Det ska även finnas en filmatisering som jag verkligen ser fram emot att se. Tydligen gick den på TV:n häromkvällen, men den missade jag. Sedan hade jag ju inte läst klart boken än heller.

Summa summarum: Igelkottens elegans är en synnerligen älskvärd bok som jag sent kommer glömma. Kan vara en utav de böcker som lämnat störst avtryck på senare år. Läs den!

/ Bea





Kommentarer
Postat av: Miriam

Hittade den på stadsmissionen för en femma förra sommaren men efter att ha läst 2 kapitel kändes det inte alls som min typ av bok. Minns att jag tyckte den var lite krångligt skriven. Var den det? eller var det bara nått jag fick för mig? kanske ändrades senare i boken.



Hur som så såg jag filmen nu när den gick på tv och blev intresserad igen, ska nog läsa den iallafall men väntar nog något år så att inte filmen är lika färsk i minnet.

2012-01-09 @ 14:06:04
URL: http://schitzo-cookie.blogspot.com/
Postat av: Bea

Gör det vet jag, du blir säkert positivt överraskad.

2012-01-09 @ 19:22:29
Postat av: Mirjam H

Ja hurra!!! Vad roligt att du tyckte om den; av din recension att döma känns det som vi tyckte ganska lika. Kul! Heja v 7!

2012-01-12 @ 08:13:03
Postat av: Bea

Ja, heja vecka 7! Jag längtar! Ska bli så kul!

2012-01-12 @ 10:30:54
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Annelie

Du fångar verkligen på kornet vad jag också tyckte i din recension. Härligt. Men man får nog vara beredd på att man inte kanske fastnar första kapitlet och risken kan då vara att man ger upp, som Mirjam gjorde. Då missar man nåt.

/Annelie

2012-01-16 @ 13:02:26
Postat av: Anonym

Du fångar verkligen på kornet vad jag också tyckte i din recension. Härligt. Men man får nog vara beredd på att man inte kanske fastnar första kapitlet och risken kan då vara att man ger upp, som Mirjam gjorde. Då missar man nåt.

/Annelie

2012-01-16 @ 13:23:15
Postat av: Annelie

Ursäkta att det kom två gånger, varför tusan står det kvar som om det ej är skickat.....?

:)Annelie

2012-01-16 @ 13:24:20
Postat av: Bea

Prova att uppdatera webbläsaren. Ibland har den inte hämtat sidan på nytt och då ser det ut som att man inte skrivit något. Har hänt mig nämligen. =)

2012-01-16 @ 17:24:06
URL: http://beasbokhylla.blogg.se/
Postat av: Ingrid Lindmark

Jag instämmer helt och fullt med Bea.Detta är verkligen en varm och älskvärd, skön bok, som lämnar avtryck, som blir kvar länge, länge! Jag rekommenderar den med varmt hjärta.

Ingrid

2012-02-11 @ 13:41:57
Postat av: Nilmas Bokhylla

Åå den väntar i min bokhylla :D

2012-04-03 @ 15:28:06
URL: http://nilmasbokhylla.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0