Pojkarna!

Ända sedan augustnomineringen har jag velat läsa den här boken. Vilken lycka att det var just denna bok som blev den första att fånga mitt öga när vi kom in på bibblan, Bea och jag. Pojkarna av Jessica Schiefauer vann sedan sin kategori Årets svenska barn- och ungdomsbok, ett pris jag tycker, nu när jag läst boken, att den gjort sig välförtjänt av.

Pojkarna är en lite annorlunda historia om tre flickor på väg in i vuxenvärlden, en magisk blomma och en sommar som ska påverka dom för resten av deras liv.

Vi fyllde fjorton år den våren, Bella, Momo och jag.
Vi höll oss för oss själva.
Om vintereftermiddagarna var vi oftast i Momos rum, men under den varma delen av året satt vi i Bellas trädgård, eller inne i växthuset om det regnade. Vi levde mitt i allt detta sprakande och det fick mig att glömma att jag var Kim, att jag hade en kropp som växte och sprängde. Växthuset var en frizon, ett rum att gå till där andra lagar gällde.

Under dagarna utsätts Kim och hennes kompisar ständigt för kränkningar från killarna. De stänger av sina känslor, tittar ner i marken och försöker att inte låtsas om den förnedring de utsätts för i form av gester, könsord och taffsande händer. Men om natten är allt annorlunda, de är fria. Den magiska blomman i Bellas växthus har en nektar som förvandlar dem till pojkar.

Vackert och orginellt. Gripande och tänkvärt. En riktigt bra bok med andra ord! Omslaget är inte fy skam det heller...

/Sara

Pojkarna



Kommentarer
Postat av: Bella

Håller med dig om omslaget. Är väldigt besviken på pocketomslaget som är riktigt fult jämfört med den här. Synd.. :/

2012-06-08 @ 19:21:00
URL: http://bellasbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0