Det behagliga med lördagar!

Igår läste jag ut Alexander McCall Smiths femte bok i serien om Isabel Dalhousie, Det behagliga med lördagar.
Den här gången hamnar moralfilosofen, chefredaktören och tillika nyblivna mamman Isabel mitt i ett fall av läkemedelsfusk då hon av en förkrossad hustru blir ombedd att kolla upp hennes mans olycksaliga öde.

I övrigt lunkar livet på som vanligt för Isabel, något som egentligen kan gälla för hela boken. Jag har innan denna boken verkligen tyckt om "lunken" i Filosofiska Söndagsklubben-sviten, men nu känns det hela faktiskt rätt så tunnt, vilket jag tycker är synd för böckerna är bra.
Det skulle behöva tillföras något nytt som driver handlingen framåt. Det behöver inte vara något dramatiskt, bara det händer något. Det finns en gräns för hur många italienska luncher och koppar kaffe man kan skriva om.

Nu låter jag kanske negativ, men det är inte min mening. Jag kommer fortsätta att läsa böckerna om Isabel Dalhousie, det är väl bara så att jag blev lite besviken den här gången. Nåväl, det finns ju fler chanser. Bok nummer sex finns ju redan ute, men det dröjer nog ett tag innan jag tar tag i den. Det finns ju så mycket annat skoj!

Tack Damm för boken!

/ Bea




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0