Utmaning: This or that?

Vi har blivit taggade av Bokälskarinnan i utmaningen This or that. Självklart hänger vi på och ger er våra svar.

 

01. Ljudbok eller bok i handen?
Bea: Bok i handen. 

Sara: Bok i handen helt klart. Har inte tålamodet som en ljudbok kräver.

 

02. Pocket eller inbunden?
Bea: Inbundet i hyllan. Pocket att läsa. Är så smidigt att ha med sig. 

Sara: Jag läser helst pocket för att de är lättare och smidigare. Men inbundet är ju självklart snyggast i bokhyllan.

 

03. Påhittat eller verklighetsbaserat? (Fiction/non fiction)
Bea: Fiction, denna ljuva verklighetsflykt. 

Sara: Av de ca 130 böcker som jag läst i år återfinns inte en enda självbiografi. Någon som vågar sig på en gissning om vad jag föredrar?

 

04. Harry Potter eller Twilight?

Sara: Eftersom jag inte läst alla Harry Potter böckerna (Ska ha det som boklöfte nästa år) så säger jag Twilight.
Bea: HP, och då menar jag inte datorerna. 

 

05. Fantasyvärld eller vår värld?
Bea: Svårt, just nu, HP's värld. Är mitt uppe i ett Potter-filmmaraton. 
Sara: Ibland kan det vara lite svårt att sätta sig in i nya världar. Men om författaren lyckats bra blir det ju helt fantastiskt. Jag föredrar nog dock en blandning. Vår värld med lite övernaturliga inslag!
 
06. Kindle, iPad eller annat?
Bea: Träd, som blivit till pappersmassa, som blivit till papper, som blivit till böcker, hardcore böcker. 
Sara: Jag gillar inget av ovanstående. Det ska vara riktiga böcker.

 

07. Låna eller köpa böcker?

Bea: Båda delar. Är en lånad bok bra föds ju dock ett visst ha-begär. 

Sara: Varför låna när man kan köpa? Ja, ibland finns ju helt enkelt inte pengarna och då är det ju bra att lånemöjligheten finns. Men som den samlare jag är föredrar jag ju att köpa.

 

08. Bokhandlar eller online?
Bea: Bokhandlare för stämningen. Online för utbudet. 

Sara: Jag väljer oftast att handla online mest på grund av utbudet men även priset.

 

09. Ensamstående bok eller trilogi?
Bea: Beror på. Är boken bra vill man ofta ha mer medan det även kan kännas skönt att inte varje bok man läser är ett långt åtagande. 

Sara: Det kommer alldeles för få ensamstående böcker nu för tiden tycker jag.

 

10. Tjock bok eller kort bok?
Bea: För att citera ett burleskt om än vardagligt ordstäv: Det är inte storleken som räknas. 
Sara: Läser man kortare böcker hinner man läsa fler. Men är det en bra bok spelar det ingen roll hur tjock den är. Men mellan 300-400 sidor känns ganska optimalt.
 

11. Romans eller action?
Bea: Romans tror jag. Står hellre ut med dålig romans än dålig action. 

Sara: Jag instämmer med Bea. Jag läser hellre om romantik än om action. Men en blanding av båda är ju inte dumt det heller.

 

12. Mysa under en filt eller steka i solen?
Bea: Jag paxar filten!

Sara: Jag läser hellre under en mysig filt än att svettas i solen. Värmen kan göra det svårt att koncentrera sig tycker jag.

 

13. Varm choklad eller latte?
Bea: Varm choklad med marshmallows. 

Sara: Varmchoklad alla gånger!

 

14. Läsa recensioner eller bilda egen uppfattning?
Bea: Kanske en paradox i och med min egen hobby, men, bilda egen uppfattning. Verbala tips däremot är något helt annat. 
Sara: Många av de böcker jag läser har jag köpt eller lånat för att jag läst om dom på nån annan bokblogg. Men självklart gillar jag att fatta min egen uppfattning.
 
 
Tack för utmaningen! Finns det någon som inte gjort utmaningen och vill hänga på så taggar vi just DIG!


Kommentarer
Postat av: Liz

Då antar jag utmaningen eftersom ingen har taggat mig :)

Svar: Vi ska ha bokcirkel med tema jul den 24:e, men annars hade jag nog sparat den till december jag med.
Beas Bokhylla

2012-11-08 @ 20:35:05
URL: http://bokliz.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0