Bokbloggsjerka: 26-29 oktober!

Helgens fråga från Annika handlar om betygsättning på böcker. Hon undrar alltså följande:
 
Betygsätter du böcker? Varför/varför inte?
 
Sara: På bloggen skriver jag sällan ut mitt personliga betyg eftersom det är ju det, personligt. Ibland om jag skriver nån lite kortare recension, en minirecension, så skriver jag med det eftersom jag inte orkar göra någon större utläggning. Men allt som oftast sätter jag bara betyg i min egen läsdagbok. Detta för att jag ska kunna gå tillbaka och se vilka böcker som var en bra läsupplevelse. När jag betygsätter går jag endast på hur bra läsupplevelsen blev för mig som läsare. Så här betygsätter jag:
1 = Väldigt dåligt
2 = Dåligt
3 = Helt okej
4 = Bra läsupplevelse
5 = Mycket bra läsupplevelse
Sen slänger jag in ett + eller - ibland om jag tycker det behövs.
 
 
Bea: Vad lustigt, jag har faktiskt gått och funderat på detta i veckan. Kanske inte om jag betygsätter böcker utan när man ska göra det. Ska man göra det på en gång efter att man slutat läsa, vilket kanske leder till lite högre betyg än om man skulle betygsätta den efter en månad då "förälskelsen" så att säga lagt sig? Vad tror ni? Angående om jag betygsätter så gör jag det på min sida på Boktipset. Ibland skriver jag även något i min läsdagbok.
 


Kommentarer
Postat av: Helena

Bea: Jag förstår hur du tänker. Just när man läser en bok kanske man tycker att den var fantastisk, men när det har gått ett tag är man kanske inte alltid lika begeistrad. Svårt det där...

2012-10-27 @ 16:07:07
URL: http://helenasbokhylla.wordpress.com
Postat av: annelie

Som bloggläsare gillar jag när betygen är satta direkt, när känslorna fortfarande är levande. Sedan kan man väl ändra i efterhand om man känner att känslorna förändrats så pass mycket? Jag har förresten också bara haft betyg "privat", tills nu.

2012-10-28 @ 10:10:34
URL: http://boklotus.blogg.se
Postat av: Monika

Om man ska sätta betyget med en gång eller vänta beror nog på vad man sätter betyg på. Själv ser jag mitt betyg som en ögonblicksbild av vad jag kände när boken var utläst, så jag sätter det med en gång.

2012-10-28 @ 10:32:33
URL: http://bokslut.blogspot.se/
Postat av: Doktor Glas

Ibland har jag inte riktigt förstått hur mycket jag tyckt om en bok förrän flera veckor efteråt och ibland har jag glömt bort en "toppbok" direkt, så det där med betyg är svårt. Dessutom säger en text så mycket mer - kanske det som drog ner betyget för mig är precis det som du är ute efter.

2012-10-28 @ 21:26:00
URL: http://doktorglas.blogg.se
Postat av: Boktjuven Ingerun

Man kanske skulle ha ett direktbetyg och ett efter en månad, efter ett år osv. :) Skulle nog faktiskt inte bli samma.

2012-10-29 @ 20:53:25
URL: http://vadvilljagtjuva.blogspot.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0