Bokcirkelträff: Brobyggarna!

I onsdagskväll träffades vi för att diskutera boken Brobyggarna av Jan Guillou. Det blev en mycket trevlig kväll med god mat och mycket prat och skratt. Inte så jättemycket Brobyggar-snack visserligen, men vad gör det? Lite tankar kring boken skrapade vi i alla fall ihop.
 
Grundligast diskuterade vi hela avsnittet med kannibalerna. Mest deras hemska sätt att avrätta missionärsparet. För övrigt ett mycket vidrigt och brutalt sätt att avrätta någon på. Hur kommer man över huvudtaget på att döda på det sättet? Är detta ett resultat av Guillous otroliga fantasi, boken är ju trots allt en roman, eller fanns denna grupp kannibaler, eller ett liknande folkslag på riktigt. Hur som helst så ägnade vi en stund åt att skrämma upp varandra med denna livliga diskussion.
 
Den ledde sedan vidare till en övergripade diskussion av hur mycket som är verkligt och hur mycket som inte är det i boken. Jag tyckte att boken var en äventyrlig, historisk roman av hög kvalité. Men man undrar ju hur mycket som stämmer med verkligheten. För övrigt tyckte Sapphire och jag att man fick en lite annorlunda syn på första världskriget efter att ha läst boken. Inte för att vi kommer i håg så jättemycket från historieundervisningen i högstadiet, men ändå. Efter lite googlande från Princess Chanelle i ämnet kunde vi dock avsluta kvällen lite mer kunniga än innan.
 
 
Under kvällen diskuterades även bokens omslag och alla hade vi funderat över vem kvinnan nere till vänster föreställer. Snubben på cykeln måste ju vara Lauritz och bredvid honom ser vi Ingeborg. Oscar är killen med geväret, men vem är den andra kvinnan. Min spontana gissning är Ingeborgs rebelliska barndomsvän Christa. Nån som har någon annan gissning?
 
Vi hade en mycket trevlig kväll, även om den avslutades något tvärt när vi insåg att klockan var närmare halv tolv. Nästa gång ska vi diskutera boken på allas läppar, nämligen Femtio nyanser av honom!
 
/Sara


Kommentarer
Postat av: Lena

Har inte läst Brobyggarna, men jag skall läsa den när jag fått hem Dandy som jag beställde av ena barnbarnet som säljer för ett jultidningsförlag.

2012-10-12 @ 18:29:42
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0