Chanslös!

Den frispråkiga Alexia, eller Lady Maccon som hon nu tilltalas, är åter tillbaka i boken Chanslös av Gail Carriger. Boken är den andra att översättas till svenska och serien består toltalt av fem böcker. Alexia, som genom sitt giftemål med Lord Maccon, nu blivit alfahona för makens varulvsflock, har fullt upp. Att vara ensam kvinna i en borg full av varulvar är inte alltid lätt. Dessutom har hon efter sitt giftemål fått en högt uppsatt position inom politiken. Men så drabbar en förvandlingsfarsot London som innebär att vampyrer åter blir till människor, varulvarna kan inte längre förvandlas till vargar och de stackars spökena försvinner helt och hållet. Är det en sjukdom? Eller kanske rent av ett vapen som ligger bakom förvandlingen?
 
När farsoten drar norr ut, mot Skottland, är Alexia inte sen att hänga på. Tillsammans med sin väninna ms Hisselpenny, systern Felicity Loontwill och en flockbetjänt stiger Alexia på ett luftskepp till Skottland och ut på ett äventyr långt farligare än de kunnat ana. Till Skottland har även Lord Maccon begett sig och Alexia misstänker att något mer än förvandlingsfarsoten ligger bakom hans besök. I Skottland finns nämligen makens gamla flock, en flock han lämnade och inte ens Alexia vet varför.
 
Jag älskade Gail Carrigers första bok om Alexia och jag kan inte annat än att älska denna bok också. Det jag gillade bäst med Själlös var språket och humorn. Precis som sin föregångare är Chanslös hejdlöst rolig och det är mycket svårt att sluta läsa när man väl börjat. Jag tycker att Gail Carriger har lyckats mycket bra med denna uppföljare, även om det är svårt att toppa Själlös.
 
Chanslös är ändå en riktigt, riktigt bra bok och jag kan inte annat än att önska att jag hade nästa exemplar av serien i handen redan nu.
 
Ett STORT tack till Styxx Fantasy för recensionsexemplaret!
 
/Sara
 
Chanslös: En bok om Alexia Tarabotti
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0