Veckans ris & ros! (v.14)

Denna veckan ägnar vi åt ämnet klassiker. Något som man faktiskt borde läsa fler, om inte så för allmänbildningens skull. För oss finns  det vissa böcker står sig år efter år och känns alltid lika underhållande. Och så finns det de som inte riktigt gör det.
 
Finns det just nu någon klassiker som du är extra sugen på att läsa och finns det någon som du tror att du aldrig kommer att läsa?
 
 
 
Bea: En klassiker som jag varit sugen på att läsa ett antal år är Don Quijote av Miguel Cervantes. En annan klassiker jag haft ögonen öppna efter är Victor Hugos Samhällets olycksbarn. Jag blev ju helt tagen av Les Misérables, musikalen, och skulle gärna vilja läsa boken den bygger på. En klassiker som jag tror att jag aldrig kommer att läsa är Brott och straff av Dostojevskij. Inte för att jag inte tror att den är läsvärd utan snarare för att "ryssarna" känns så tunga och svårmodiga.
 
Sara: Jag är sugen på Les Miserable-boken av Victor Hugo, synd bara att den ska vara så tjock. Just nu är jag dock mest sugen på att fortsätta läsa om Sherlock Holmes. Läste första boken, En studie i rött, för inte så längesedan och det gav mersmak. Något som jag däremot inte är sugen på är Dostojevskijs Brott och straff. På ett internetforum läste jag många som beskrev den som den sämsta bok de läst. Dock var det precis lika många som tyckte precis tvärt om, att det var den bästa bok de läst. Kanske är det en sådan bok man antingen älskar eller hatar. Jag vet i alla fall att min make hör till den senare gruppen, så jag tror faktiskt inte att jag någonsin kommer läsa den.
 
(Sara: Inser nu när jag har klippt och klistrat ihop det här inlägget att jag och Bea svarat nästan identiskt... Men jag skyller på att vi är systrar)


Kommentarer
Postat av: Lena

Don Quijote och Sherlock Holmes är klassiker som även jag kan tänka mig att läsa. Jag läste Brott och straff förra året och förvånades över att jag tyckte den var både trevlig och lättläst.

Även mitt bidrag till veckan ris & ros är på plats!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0