Veckans ris & ros! (v.15)

Ett lyckat slut på en annars medioker bok kan göra mycket. Ett dåligt slut på en i övrigt riktigt bra bok kan bli en oerhörd besvikelse. Hur viktigt är egentligen ett bra slut? Och behöver ett bra slut vara lyckligt? Ni har nog gissat temat på denna veckans ris & ros...
 
Berätta om en bok vars slut du älskade och en bok vars slut du blev besviken på!
 
 
Bea: Jag tycker att Jane Eyre har ett bra slut. Kärleken övervinner allt och även om man inte är ung och fager så kan man ändå bli älskad och älska. Ett dåligt slut hade Blodsmagi av Tessa Gratton. Allt blev bara så konstigt och överdrivet och till sist med inte minst, don´t kill your darlings.
 
Sara: Jag älskar lyckliga slut. Några exempel på dessa är Stolthet och fördom, eller min favoritserie Vampire Academy (den senare beror givetvis vilken kille man håller på). Är man ute efter lyckliga slut kan jag rekommendera allt jag läst av Nora Roberts, Sherrilyn Kenyon, Nalini Singh. Men så över till bokslut som gjort mig besviken. Först vill jag nämna Femtio nyanser av frihet. Jag är som sagt för lyckliga slut, men detta blev bara kaka på kaka. Nej, det blev för mycket för mig. Slutet på Hungergames-trilogin lämnade mig också med en känsla av besvikelse. Jag har också lite svårt för när böcker slutar med en gigantisk cliffhanger. Det är inte okej av författare att ge sina läsare en smärre chock och sedan tvinga dem vänta ett år på nästa bok, inte okej alls! (Här kan Lauren Oliver känna sig lite extra träffad...)


Kommentarer
Postat av: Winnie

Heej, Jag har läst eran blogg ett tag nu och gillar den verkligen. Jag själv har tänkt skaffa en bokblogg länge men har mått dåligt.. men nu går jag på antidepp tabletter och börjar må bättre så jag startade idag en bokblogg.. Jag undrar om ni skulle kunna kolla in den eller så..
Kram

Svar: Vad roligt med en ny bokbloggare! Häng gärna på vår Ris & Ros och svara på den på din egen blogg.
Beas Bokhylla

2013-04-10 @ 19:11:22
URL: http://galnabokmalen.devote.se/
Postat av: Anna A

Håller med om avsluten i Fifty Shades och Hungergames. Skulle egentligen vilja lägga till sista kapitlet i Harry Potter också som kändes totalt onödigt för mig.

2013-04-11 @ 09:10:09
URL: http://annasbokprat.blogspot.se/
Postat av: Caroline - Bland böcker

Mitt bidrag till Veckans ris & ros finns här:
http://blandbocker.blogg.se/2013/april/veckans-ris-ros-v15.html

2013-04-11 @ 19:14:29
URL: http://blandbocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0