Berövad!

Angie är tretton när hon försvinner från ett scoutläger. I nästa ögonblick står hon framför dörren till sitt hem, hon har varit borta i tre år. Hon minns ingenting men de fula, röda ärren som slingrar sig kring hennes handleder och anklar vittnar om händelserna. En skrämmande och samtidigt fascinerande psykologisk thriller för unga vuxna om konsekvenserna av övergrepp. Men också om att våga acceptera den man är, eller snarare: delarna av vilka man består.
 
Berövad fångade mig från första sidan. Jag tycker Liz Coley gör ett fantastiskt jobb med närma sig ett svårt ämne, sexuella övergrepp. När jag var yngre vältrade jag mig gärna i självbiografier där människor berättade om alla möjliga hemskheter de utsatts för, ju värre desto bättre. Men sedan jag blivit äldre, och framför allt sedan jag fick barn har jag blivit väldigt känslig för att läsa om övergrepp. Det får mig att må riktigt, riktigt dåligt.
 
Liz Coleys berättelse om Angie vänder sig till ungdomar och jag antar att det är därför den saknar allt för detaljerade beskrivningar för det som Angie råkat ut för. Att Angie själv inget minns gör att man långsamt utsätts för sanningen vilket bara bidrar till spänningen i boken.

Trots att Berövad beskrivs som en thriller samt att den behandlar ett obehagligt ämne så är det på något sätt ändå en vacker berättelse. Stort tack till B/Wahlströms för boken!
 
/Sara
 
Berövad


Kommentarer
Postat av: Lena

Låter som något för mig!

2013-08-22 @ 15:48:22
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0