Fruktans dal!

I Fruktans dal får vi precis som i En studie i rött och De fyras tecken först följa hur Sherlock Holmes och Watson löser ett klurigt fall. Därefter får vi i del två följa bakgrundshistorien kring brottet och de skyldiga. Detta upplägg tycker jag inte riktigt om, om jag ska vara ärlig. Kanske är det därför jag gillar Baskervilles hund bäst av de fyra längre berättelser som Sir Arthur Conan Doyle har skrivit.
 
I boken får vi följa hur Holmes och Watson försöker lösa fallet med ett brutalt mord som ägt rum på engelsk herrgård. Vindbryggan över vallgraven runt herrgården var uppfälld under tiden för mordet. Men ingen inuti huset kan vara skyldig till dådet... Så vem är det skyldige?
 
Första delen var underhållande och jag gillade den jättemycket. Del två och bakgrundshistorien som tar oss till den hårda miljön bland gruvarbetare och frimurare i Vermissa Valley, USA, var däremot ingen riktig höjdare. Okej läsning, men inte mycket mer.
 
/Sara
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0