Vägen till paradiset!

För någon vecka sedan landade ytterligare en debut i brevlådan. Vägen till Paradiset beskriver författaren Karl Henrik Karlsson som en filosofisk kriminalroman där fokus ligger på människan och hennes svårighet att närma sig sin egen existens.
 
Ett makabert mord tvingar två främmande människor att bege sig till Paradiset, ett förfallet gammalt hus omgivet av en enorm trädgård, mitt ute i ingenstans. Belägrade av en fruktansvärd snöstorm och oförmögna att ta sig därifrån har de ingenting annat än varandra att förlita sig på. Men en av dem har en hemlighet den andra inte känner till, en sanning som om den av­slöjades skulle förändra allting emellan dem. Till slut ska allting uppdagas, alla hemska dåd bekännas och alla tårar torkas.
 
Vi får möta kvinnan som vet att hon snart ska dö och att det nya liv hon bär inom sig kommer att dö tillsammans med henne. Vi får också möta mannen som lever ett destruktivt liv, fortfarande fast i det förflutna då han levde med kvinnan han älskade men som nu är död.
 
Vägen till paradiset är en bok som kräver en hel del av sin läsare, den gjorde i alla fall det av mig. Det här är inget man skummar i tv-soffan samtidigt som barnen tittar på barnprogram på högsta volym. Nej, det är en bok som kräver lugn och ro och utrymme till eftertanke. Så är man ute en efter en klassisk deckare kanske man ska se sig om efter något annat. Men om man är öppen för en lite annorlunda kriminalroman och intresserad av att göra en djupdykning i de stora existentiella frågorna kan jag rekommendera Vägen till paradiset.
 
Livet, döden, kärleken, allt skildras i denna vackert skrivna roman. Jag tycker att författaren lyckas bra med att beskriva karaktärernas jakt på meningen med livet och förlikelsen med döden. Personligen tyckte jag dock att det stundtals blev lite för mycket filosofiskt snack för min smak och för lite kriminalroman. Jag hoppas att Bea eller Judit vill läsa boken för det skulle vara intressant att läsa deras tankar om Vägen till paradiset.
 
Vägen till paradiset har getts ut på Recito förlag och finns att köpa på adlibris, bokus, cdon samt litenupplaga.se
 
/Sara
 
 
Vägen till paradiset
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0