Beautiful creatures!

När jag var på bio i mellandagarna såg jag reklam för filmen Beautiful creatures. Att den var baserad på en bok visste jag och trailern gjorde att jag blev riktigt sugen på att se filmen. Men jag kom fram till att jag ville passa på att läsa boken innan. Jag blev både jätteglad och lite förvånad när jag insåg att boken snart skulle ges ut på svenska utav förlaget Semic. Hur hade jag kunnat missa det? Semic var snälla och skickade mig ett läsexemplar så här kommer mina tankar om boken.
 
Beskrivning från förlaget: En förbannelse, ett val, två öden … När sextonårige Ethan möter den nya mystiska tjejen Lena, inflyttad till det lilla sydstatssamhället Gatlin, slår det gnistor. Hennes gröna ögon, mörka hår och gåtfulla personlighet fascinerar Ethan. De dras obevekligt till varandra, men deras kärlek är farlig och hotar att avslöja mörka hemligheter ur det förflutna. När Lena fyller sexton år kommer hon att förändras. En okänd värld av magi väntar på att slå klorna i henne. Hennes krafter håller på att vakna, och hennes kärlek till Ethan kan inte få fortsätta … Men Ethan är beredd att göra vad som helst för att inte förlora Lena. Han tänker inte ge upp.
 
Först vill jag börja med att säga att säga att förlaget verkligen lyckats med bokens layout. Den skiljer sig inte direkt från orginalet och är riktigt snygg och är en av de vackraste böckerna i min bokhylla. Sånt uppskattar boksamlaren inom mig!
 
När vi kommer till handlingen tyckte jag att det var kul att läsa en bok ur killens synvinkel. Även om Ethan kanske inte var så utmärkande grabbig direkt. Men ändå, jag uppskattade variationen. Annars är väl bokens koncept i sig, en dödlig tonåring faller för en med övernaturliga krafter, inget nytt direkt. Men bara för att det inte är nytt behöver det inte vara sämre. Tonårskärlek med övernaturliga inslag är ett vinnande koncept och kommer säkert att vara under en lång tid framöver.
 
Bitvis kan jag tycka att handlingen står och stampar lite. Det känns som om boken hade kunnat kortats ner lite och ändå varit lika bra. Kanske blir det mer fart och fläkt i filmen. Beautiful creatures är ändå en mycket underhållande kärlekssaga och jag kommer garanterat fortsätta att läsa den här serien. Jag hoppas innerligt att Semic fortsätter att översätta och ge ut denna serien.
 
/Sara
 
Beautiful Creatures D.1 : mörka drömmar, livsfarlig kärlek


Kommentarer
Postat av: Carro

Håller med om att omslaget är mycket syggt! :)

2013-02-06 @ 12:27:12
URL: http://romeoandjuliet.blogg.se
Postat av: Respelion

Det är märkligt att det förbjudna och ondskefulla ofta kan vara så tilltalande att man mer eller mindre dras in i det. Omslaget är förföriskt, farligt och lockande på samma gång, där man vet att det mörka innebär problem och att man ändå vill utforska det.

Det är som att människans natur säger oss att det goda är allt för alldagligt för att det skall vara tillräckligt i sig.

2013-06-05 @ 17:56:34
URL: http://respelion.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0