Historikern!

Här kommer ytterligare ett bidrag från vår gästbloggare Judit. Denna gången en bok som både jag (Sara) och Bea varit intresserade av under en längre tid, Historikern av Elizabeth Kostova


♥♥♥♥♥

 

En ung kvinna utforskar en kväll faderns bibliotek och finner en antik bok och en samling gömda, gulnade brev. Breven är ställda till "Min käre och olycksalige efterträdare", och de kastar henne in i en värld hon aldrig kunnat drömma om - en labyrint där hemligheterna om hennes far historikerns förflutna och hennes mors mystiska öde flätas samman med en ofattbar ondska dold i historiens djup. Det handlar om den medeltida härskaren vars barbariska välde lade grunden till legenden om Dracula. Generationer av historiker har riskerat sitt rykte, sitt förnuft och till och med sina liv för att lära sig sanningen om härskaren och Dracula. Nu återupptar en ensam kvinna sökandet. I stad efter stad, i kloster och arkiv, i brev och hemliga samtal, träder den fruktansvärda sanningen om härskarens välde fram - och om den pakt som hållit hans grymma verk levande genom tiderna. Elizabeth Kostovas välskrivna debutroman är ett storslaget och oförglömligt äventyr, en berättelse som blandar fakta och fantasi, historia och nutid. Boken tar med läsaren på en resa från Amsterdam till Istanbul och Budapest, från Oxford till Pyrenéerna, från Grekland till Transsylvanien.

 

När vi för ett tag sedan gav varandra boktips i min ena bokcirkel, hittade jag denna bok i värdinnans bokhylla. Jag hade aldrig hört talas om författaren eller den här boken, vilket gav upphov till förvånade utrop hos de andra: ”Har du inte läst ”Historikern?!?”

 

Nu har jag i alla fall läst den, och det var väl investerade timmar, trots 559 sidor av ganska litet typsnitt i den inbundna boken. Det är svårt att berätta mer om boken än beskrivningen ovan utan att avslöja händelserna, men det är både välskrivet och spännande. Stilen känns närmast gotisk, sammanhållen och koncentrerad, och själva historien är, förutom bra intrig, mycket bildande både kulturellt och historiskt. Vi får besöka många länder, och för mig med ungersk bakgrund och med många besök i bland annat Transsylvanien bakom mig känns det förvånande men glädjande att författaren stavat orts- och personnamn rätt, något som det ofta slarvas med inom skönlitteraturen. Kostova är uppenbarligen beläst och berest, för detaljer, seder och bruk som hon beskriver kan man inte ha kännedom om bara genom att forska om dem på avstånd. Enligt Wikipedia har Elizabeth Kostova, (född som Johnson i Conneticut, USA), fått sin utbildning bland annat vid Yale universitet. Under barndomen bodde hennes familj i Ljubljana, Slovenien en tid, där hennes far undervisade på universitetet. Under denna tid gjorde familjen flera resor kors och tvärs över Europa. Detta var 1972, året då ”Historikern” utspelar sig, och mycket av inspirationen till romanen föddes redan här. Senare gifte hon sig med en man från Bulgarien, därav namnet Kostova, och jag kan tänka mig att deras besök i Bulgarien och samvaron med makens familj gav författaren ännu mer insikt i östeuropeisk kultur och historia.

 

Detta är en berättelse som blandar fakta och fantasi mycket väl och trovärdigt, som en klassisk skräckromantisk roman. En roman jag gärna sträckläste och rekommenderar.

 



Kommentarer
Postat av: Lena

Den är riktigt bra!

2013-01-04 @ 21:49:12
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/
Postat av: Bea

Nu blev jag verkligen sugen på att läsa den. Måste låna den snarast!

2013-01-05 @ 15:43:17
URL: http://beasbokhylla.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0