Saras bokår 2012!

Här kommer en liten sammanfattning på årets böcker. Många toppar har det blivit och några floppar också ska tilläggas. Förra året listade jag den bästa boken i varje kategori, men iår har jag läst så många böcker att vissa genres har så många fullpoängare att det är omöjligt att utse en vinnare. Så jag tänker därför bara lista de böcker som jag gillat mest inom respektive genre, utan inbördes ordning.
 
Årets bästa deckare och thrillers
24 deckare och thrillers har det blivit i år och av dessa vill jag lyfta fram dessa böcker:
♥ Dödens kemi, Skrivet i eld och Dödens viskningar av Simon Beckett
♥ Eldvittnet av Lars Kepler
♥ Trilogin Victoria Bergmans svaghet av Eriksson & Axlander Sundquist. (Även om sista boken faktiskt inte var  någon riktig höjdare, så var trilogin som helhet mycket bra.)
♥ Sankta Psyko av Johan Theorin
 
Årets bästa fantasy
(och med fantasy tänker jag mest klassisk fantasy som det faktiskt inte blivit så jättemycket av...)
♥ Tankeläsaren, Monstrets dotter av Kristin Cashore
♥ Hobbiten av JRR Tolkien
 
Årets bästa young adult
Här finns det säkert mycket crossovers som kanske även skulle platsa i någon annan kategori, men det struntar jag i.
♥ Divergent av Veronica Roth
♥ Delirium av Lauren Oliver
♥ Själlös, Chanslös av Gail Carriger
♥ Angus, thongs and full-frontal snogging av Louise Rennison
♥ Nightshade trilogin av Andrea Cremer
♥ Yttersta offret av Richelle Mead
 
Årets bästa romance
♥ Guild Hunter serien av Nalini Singh (bok 1-4)
♥ Dark Hunter serien av Sherrilyn Kenyon (bok 1-7)
♥ Femtio nyanser av honom/mörker av E.L. James
♥ Dark lover, Lover eternal av J.R. Ward
♥ Kiss of midnight av Lara Adrian
♥ Född ur kylan av Nora Roberts
 
Årets bästa biografi
Jag har inte läst en endaste en...
 
Årets bästa klassiker
Även här har det inte blivit många. Men ett par stycken i alla fall. Bäst var helt klart:
♥ Fantomen på operan av Gaston Leroux
 
Årest bästa roman
Här syftar jag till de böcker som inte passar in på någon av ovanstående kategorier. En vanlig roman helt enkelt!
♥ Längtans ö av Victoria Hislop
 
Till sist kommer några böcker som inte riktigt gick hem hos mig:
• Grannen av Buthler & Öhrlund
• Getingboet av Patricia Cornwell
• I det sista regnet av Janesh Vaidya
• Svart inka av Ingrid Boström
• Sirenen av Tiffany Reisz
• Evermore av Alyson Noël
 
/Sara
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0