Explosivt byte!

För att ha varit en relativt kort semester (tre nätter) hann jag ändå med några böcker, närmare bestämt tre stycken. Efter att ha avslutat Legenden Pendragon av Antal Szerb som är nästa bok upp att diskuteras i klassikerpodden, så började jag ivrigt att läsa Janet Evanovich Explosivt byte. Detta är den elfte (!) boken i serien om den charmiga, men smått klantiga prisjägaren Stephanie Plum. Givetvis skrattade jag mig i stort sett igenom hela boken och vissa partier förlänades även att bli lästa högt för Emil och Sara. Jag vet inte varför jag dröjt så länge med att läsa vidare i serien, den är ju hysteriskt rolig, men som med så mycket annat så blir det ju lite kaka på kaka om man läser för många i sträck.
 
I den elfte boken flyger allt i luften för Stephanie, något man för övrigt kan ana av titeln. En mystisk hämnare har återvänt från det förflutna för att döda Stephanie. Frågan är bara vem? Samtidigt utreder Morelli fyra separata försvinnanden som verkar höra samman på ett eller annat sätt. Stephanie säger upp sig från borgensbyrån och slår rekord i att få sparken från sina nya jobb. Vid Stephanies frånfälle har Lula fått avancera från arkivarie till prisjägare - något som bara kan gå på ett sätt: katastrofalt.
 
Hörde av Sara att böckerna om Plum inte längre översätts till svenska. Blev mycket brydd över detta. Utöver bok nummer tolv och tretton finns inget mer översatt. Jag antar att jag får hänvisa mig till att läsa på engelska om Plum efter det, men det gör inte så mycket. Tycker bara att det är lite synd.
 
Får se om jag kan hålla mig från tolfte boken fram till Bulgarienresan. Troligtvis inte, men vi får väl se. För tillfället läser jag en liknande humorisktisk bok men som är cirka 125 år äldre, nämligen Jerome K. Jeromes Tre män i en båt. Vad mer jag läste under semestern kommer senare.
 
/ Bea
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Caroline - Bland böcker

Jag älskar böckerna om Stephanie Plum! Just "Explosivt byte" gillade jag extra mycket, den är ju helt underbar!
Jag tycker också det är synd att inte alla finns översatta till svenska, men jag har läst de övriga på engelska, och det gick ju bra det också :)

Svar: Ja, jag får nog göra detsamma. Man vill ju inte sluta liksom. =)
Beas Bokhylla

2013-07-26 @ 22:48:53
URL: http://blandbocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0