Alice's adventures in Wonderland!

Jag bestämde mig för att läsa Lewis Carrolls klassiska saga om Alice i underlandet av den anledningen att det kommit flera retellings på sagan under den senaste tiden. Och om jag ska vara ärlig så visste jag inte så mycket mer om Alice i Underlandet än att hon ramlar ner i ett hål.
 
När Alice följer efter en mystisk vit kanin med ett fickur ramlar hon ner i ett kaninhål. Hon faller, faller och faller och hamnar till slut i en helt annan värld. Där träffar hon många konstiga figurer. Hattmakaren, Påskharen, Chesirekatten, hertiginnan, en bebis som förvandlas till en gris och den galna drottningen som skriker "off with his head" till alla som irritear henne.
 
Att Underlandet är en galen plats är ett som är säkert. Som exempel på detta blir, de för Alice, klassiska barnramsorna helt annorlunda när hon läser dem i Underlandet. För mig som inte är insatt i dessa ramsor och verser blir effekten inte lika stor. En sak som däremot fastnade var en av Alice's konversationer med Chesirekatten.
 
"Would you tell me, please, which way I ought to go from here?"
"That depends a good deal on where you want to get to," said the Cat.
"I don't much care where –" said Alice.
"Then it doesn't matter which way you go," said the Cat.
"– so long as I get somewhere," Alice added as an explanation.
"Oh, you're sure to do that," said the Cat, "if you only walk long enough."
 

Nu när jag har läst boken blir jag lite sugen på att se någon utav filmatiseringarna. Men jag vet inte riktigt vilken. Alice's adventures in Wonderland blev i alla fall min start på Klassikersommar 2013.
 
/Sara
 
Alice's Adventures in Wonderland


Kommentarer
Postat av: Elina

Disneys version tycker jag är otroligt dålig. Jag gillar Tim Burtons version mest :)

2013-06-09 @ 23:19:51
URL: http://marklarsbooks.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0