Nattfjärilen!

I förra veckan landade flera av Harlequins sommarnyheter i min brevlåda. Och med dem kom Maleficiumtrilogin av Saskia Walker som en överraskning. Jag har flera gånger undrat över namnet på trilogin så blev jag helt enkelt tvungen att wikipedia det lite.
 
Maleficium (Förgöring)

Förgöring är ett brott enligt svensk lag. I 13 kap 8 § brottsbalken föreskrivs:

Framkallar någon allmän fara för djur eller växter medelst gift eller genom att överföra eller sprida elakartad sjukdom eller genom att sprida skadedjur eller ogräs eller på annat dylikt sätt, dömes för förgöring till böter eller fängelse i högst två år.
Är brottet grovt, skall dömas till fängelse, lägst sex månader och högst sex år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt skall särskilt beaktas, om det skett med uppsåt att skada eller om egendom av betydande värde utsatts för fara.
Förgöring beskrivs i Svenskt folklivslexikon (1975) som en magisk handling som kunde orsaka människa eller djur skada till kropp eller sinne. Stundom kunde även växter och andra föremål förgöras. Vanligen var det de kloka eller trollkunniga förbehållet att kunna skada genom förgöring, men vissa andra personer, såsom sådana med ont öga, ond tunga eller otuktigt leverne, horor, hade egenskapen att, utan att vilja det, vålla förgöring.
 
Sådär ja, då hade i alla fall jag lärt mig något nytt. I helgen läste jag Nattfjärilen som är den första delen i trilogin. Böckerna ska handla om tre syskon med magiska förmågor som skiljts åt efter det att deras mamma avrättats för häxeri. Handlingen utspelar sig i Skottland och i Nattfjärilen för vi möta den unga kvinnan Jessie.
 
För att överleva har hon blivit tvungen att sälja sin kropp och kunderna har givit henne smeknamnet Glädjeflickan från Dundee. Men när ett bråk om en kund tillsammans med en annan glädjeflicka urartar blir hon anklagad för häxeri och inlåst i väntan på bödeln.
 
Gregor Ramsay har nyss kommit tillbaka till Skottland efter många år till sjöss. Efter sin fars död har han arbetat sig uppåt och har gått från en man utan någonting på fickan till er rik sådan. Men det hans hjärta längtar efter är hämnd. Han vill hämnas på den man som han under hela sitt liv hållt ansvarig för sin fars död. Men han behöver en medhjälpare. En kvinna, som med hälp av sin förförelsekonst skulle kunna komma över viktig information om hans fiende. När han får syn på Jessie tror han att han hittat sin ideala medhjälpare och hjälper henne därför att rymma ur fängelset mot en liten gentjänst.
 
Helt ärligt måste jag säga att de inledande kapitlena i boken imponerade föga på mig. Språket var för grovt och vågat och handlingen lyste med sin frånvaro. Lyste med sin frånvaro gjorde också hela Skottlands-stämningen som jag hoppades på när jag plockade upp boken. Det var inte förrän jag läst drygt halva boken som jag började uppskatta den liten mer. Först då börjar handlingen ta fart och karaktärerna börjar få lite känsla. Förutom lust, för den känslan är den enda som genomsyrat karaktärerna hittills. Romantiken i boken har tonats ner för att ge fritt spelrum till erotiken, något som inte går hem hos mig tyvärr. Så är man ute efter romantisk sommarläsningen kanske man ska välja något annat. Gillar man däremot inte romantiskt dravel utan gärna läser om karaktärer som är lite mera "pang på", ja då kanske detta passar alldeles utmärkt!
 
/Sara
 
Nattfjärilen


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0