Blod & Choklad!

Nu har jag läst första bokrea boken! Valet föll på ungdomsboken Blod & Choklad av Annette Curtis Klause. Fundera först på att spara den till ett framtida varluvs-tema, men jag orkade inte vänta så länge. Dessutom försöker jag bli bättre på att beta av olästa böcker. Målet är ju, förutom att läsa 50 böcker från min olästa-lista som jag sammanställde 31 dec, att inte köpa böcker och sen inte läsa dom. Nej, det jag köper i år, ska också läsas i år. Sen får vi se hur det går med den saken... Blod & Choklad köpte jag från Bokus rea.
 
Boken finns fortfarande att köpa till reapris på både bokus och adlibris!
 
Beskrivning: Det finns människor och så finns det vargar. Och så finns det de andra. De som är både och. Varulvarna. Vivian Gandillon är en av de andra. Hon är 16 år, vacker, stark och älskar att förvandlas från människa till varg. När hennes pappa, flockens ledare, dör i en brand flyttar resten av flocken till stan. Men utan ledare är de rastlösa och flockens unga killar tar stora risker, de uppträder störigt och drar uppmärksamhet till sig. Inte blir det bättre av att Vivian blir kär i en vanlig människokille, en köttkille som man säger i flocken. Vad ska hon med honom till? Människor förstår inte och dessutom är de svaga. Men också ett hot mot flockens säkerhet. Aidan, köttkillen, är så annorlunda. Vivian älskar honom för att han är snäll, omtänksam och avspänd. Inte alls lika aggressiv och stöddig som killarna i flocken. Och han gillar att läsa om druider, magi och varulvar. Visst kommer han att förstå henne? Och han kysser så försiktigt. Vivian skulle vilja bitas, bara lite, och visa vem hon verkligen är.  Det är svårt att passa in i både den stökiga varulvsflocken och bland vanliga människor. Hon måste välja. Vad smakar godast: blod eller choklad?
 
Spoilervarning!!
I texten nedan diskuterar jag slutet på boken, så vill du inte veta ska du inte läsa.
 
Ännu en historia om förbjuden kärlek, men om man tror att detta är en berättelse om kärlek som övervinner alla hinder så har man fel. Haha, vad snopen jag blev. För boken slutade inte alls som jag trodde. Kärleken mellan varulven och människan tar snabbt slut när människopojken inser vad varulvsflickan egentligen är. Det kändes faktiskt riktigt uppfriskande. Varulvsflickan inser att det är nog är bäst att satsa på en varulvskille istället, nån som inte blir rädd om man råkar bitas lite...
 
/Sara
 
Blod & choklad


Kommentarer
Postat av: Nina

Jag såg den här boken när jag var på Bokia idag men kollade aldrig vad den handlade om. Verkar ganska bra, så får se om man läser den nån gång. :)

2013-03-06 @ 14:21:24
URL: http://ninasfilmochbok.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0