Judit recenserar: Allt jag önskar mig!

Jag började läsa ”Allt jag önskar mig” av Grégoire Delacourt med en förväntan om en lättsam feelgood-roman. Och visst börjar det lättsamt, med beskrivningen av Jocelynes liv. Hon är ganska nöjd med livet hon lever i staden Arras, Frankrike. Sybehörsaffären hon äger går runt och bloggen ”Tio flinka fingrar”, om sömnad, spets och pärlor, får allt fler besökare. Samtidigt är Jocelyne skarpsynt och ser både sina egna och omgivningens tillkortakommanden på ett intelligent men kärleksfullt sätt.

 

Av några vänner övertalas hon att spela på Lotto, och det otroliga händer: hon vinner över 18 miljoner euro! Livet skulle kunna förändras radikalt, men vill Jocelyne att det ska förändras? Hon tvekar länge att berätta för både maken, de vuxna barnen och resten av omgivningen med att berätta om vinsten, rädd att pengarna ska förändra deras inställning till henne och deras gemensamma liv.

 

Vad som sedan händer i boken kan man inte gå in på om man inte vill avslöja hur det går, men berättelsen berörde mig djupt och väckte så många tankar hos mig att jag måste få diskutera med någon snart! Jag placerade boken i händerna på maken och uppmanade honom att läsa, och eftersom den är på knappt 200 sidor hoppas jag att han är klar snart. Jag kan tänka mig att den skulle utgöra en utmärkt bokcirkelbok, eftersom den trots sitt blygsamma omfång innehåller mycket som kan diskuteras.

 

Jag gillar författarens sätt att skriva, att han inte förklarar allt i minsta detalj, utan kan berätta mycket med få ord och samtidigt få oss att tänka efter. Listan som Jocelyne gör upp efter vinsten över saker som hon verkligen behöver är hysteriskt rolig i all sin enkelhet. Allvaret i insikten om att människor behöver några ouppfyllda drömmar för att fortsätta sträva mot en framtid, att man behöver de små drömmarna i vardagen.

 

Hela berättelsen om Jocelyne och hennes vinst är så mycket djupare än den ger sken av att vara. Hela det mänskliga registret av känslor och behov ryms i det lilla formatet. 

 

Boken, som har blivit en enorm succé i Frankrike, ska bli film. Jag kan svårligen tänka mig hur de ska gå tillväga för att omsätta bokens finstämda känsloregister till filmduken, men hoppas på det bästa.

 

 

Stort tack till Sekwa förlag för recensionsexemplaret!

 

/ Judit

 

 
Finns som e-bok och ljudbok hos bokii.se!


Kommentarer
Postat av: Annelie

Bra recension! Boken verkar mycket läsvärd. Hamnar på min "måste läsa-lista".

2013-03-21 @ 12:50:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0