Veckans ris & ros! (v.12)

Denna veckan tänkte vi återigen knyta an till temat deckare. I vårt avlånga land är ju deckare otroligt populärt och självklart har vi båda våra egna deckarfavoriter. Men deckargenren är ganska bred och vad som är en bra deckare enligt någon funkar inte för någon annan. En del vill ha blodiga detaljer, bestialiska seriemördare och tuffa poliser. Andra vill ha mystiska försvinnande, kluriga ledtrådar och en gammal tant med ett skarpt öga. Så denna veckan ser utmaningen ut så här:
 
Vad tycker du att en bra deckare ska innehålla och vad tycker du inte om att läsa om?
 
 
 
Sara: När det kommer till deckare så gillar jag att bli överraskad. Det är det allra viktigaste för mig. Jag vill få en aha-upplevelse när alla bitarna faller på plats. Jag vill gärna bli skrämd, men inte äcklad. Saker som jag inte gillar är när mördaren avslöjar sig för tidigt, eller att man redan från början vet vem mördaren är. Jag ogillar också när man inte kan lista ut vem mördaren är för han har tidigare inte förkommit i handlingen. Det måste finnas en chans att själv kunna lista ut vem det är, men man ska inte kunna göra det för tidigt.
 
Bea: Håller med min syster i det hon säger. Jag föredrar mystik framför massaker och en sympatisk kommissarie framför en machosnubbe. Överlag gillar jag kusliga och kluriga deckare mer än thrillerliknande. 
 
 


Kommentarer
Postat av: Lena

Hänger på utmaningen denna veckan.

Svar: Kul att du hänger på!
Beas Bokhylla

Postat av: Caroline - Bland böcker

Jättekul ris & ros-tema för en deckarfantast, jag hänger också på :)
http://blandbocker.blogg.se/2013/march/veckans-ris-ros-v12.html

2013-03-21 @ 09:03:33
URL: http://blandbocker.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0