Bokklubben vid livets slut!

För någon vecka sedan överraskade Modernista mig med ett exemplar av Will Schwalbes bok Bokklubben vid livets slut. Jag gillar verkligen omslaget på boken, vackert och hemtrevligt på samma gång. Modernista lyckas alltid med sina omslag. Alla böcker från ovanstående förlag som finns i min bokhylla har alla otroligt vackra och passande omslag.
 
Boken är en sann historia och handlar om en son och hans cancersjuka mamma. När Wills mor får sitt cancerbesked bestämmer de sig för att starta en bokklubb, bara de två. Bokklubben gör att de alltid har något att diskutera under moderns långa cellgiftsbehandlingar på sjukhuset. Tillsammans läser de både gammalt och nytt. Klassiker blandas med moderna romaner samtidigt som vi får följa moderns kamp mot cancern. Cancern som Wills mamma, Mary Anne, drabbats av sitter i bukspottskörteln och har när den upptäckts, redan hunnit sprida sig till andra organ. Mot den formen av cancer finns ingen bot, men cellgifter kan sakta ner sjukdomsförloppet. Många av Mary Anne och Wills diskussioner kretsar därför om livets mening och döden.
 
Bokklubben vid livets slut är en både gripande och intressant bok. Det är en bok som berör, på flera plan. Som bokälskare gillar jag att läsa om andra böcker och vad de betytt för andra. Och även om jag inte läst så många av böckerna de tar upp för diskussion kände jag igen en hel del och har fått många riktigt bra boktips. Boken är en sons hyllning till sin mamma, men också en hyllning till böcker och dess inverkan och betydelse för människan.
 
Till sist skulle jag vilja dela med mig av några rader som verkligen berörde mig.
 
[...]böckerna kan vara ett sätt att komma närmare varandra och förbli nära, även när det handlar om en mor och en son som redan från början stod varandra mycket nära - och även efter att en av dem har dött.
 
Stort tack till Modernista för boken!
 
/Sara
 
Bokklubben vid livets slut
 
 


Kommentarer
Postat av: DinoSara

Det låter helt klart som en väldigt berörande bok.

2013-05-30 @ 11:17:06
URL: http://dinosara.blogg.se
Postat av: Hanneles bokparadis

En riktig bokpärla om böcker och om livet.

2013-06-01 @ 08:40:54
URL: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0