Judit har fyndat!

På jobbet har vi farligt nära till Myrorna, som har en ganska stor bokavdelning. Dit brukar jag gå ibland på lunchen när jag är alldeles utled på att prata med människor. Att bläddra bland böcker och titta på gamla saker brukar lugna mig. (Biblioteket fyller samma funktion, men den renoveras fram till mitten av juni).
Nackdelen med Myrorna är att jag oftast hittar något att köpa, även nu i veckan. Som om min bokhylla skulle behöva dessa extra och oplanerade tillskott… Dessa tre böcker fick följa med hem denna gång:

 
”Gentlemän och spelare” av Joanne Harris. Jag har läst de flesta av hennes böcker, men inte denna. (Tidigare recension av ”En smak av vin” finns här).
”Främligen i huset” av Sarah Waters har hoppat på mig vid varje antikvariatsbesök, (läs mig! läs mig!) så nu tänkte jag ge den en chans i sommar i pocketversion. Låter som en bra blandning av viktorianska romaner och klassisk spänning.
”Sandition” som Jane Austen hann skriva större delen av men inte avsluta innan hon dog. Boken skrevs färdigt av en annan kvinna, Marie Dobbs. Den delen som Austen skrev ser jag fram emot, den senare delen är jag skeptisk mot. Men det ska bli roligt att läsa boken!

Båda mina söner spelar fotboll, så det blir en hel del skjutsande till matcher. Nu en kväll skulle det bli bortamatch mot Tidaholm. Både Bea och Sara har talat varmt om ”Återbruket” i Tidaholm med hela två bokavdelningar. Sara var där i förra veckan (klippet med hennes fynd kan man se här). Så jag tog tillfället i akt, eftersom man måste vara på plats en timme före matchstart så att laget ska kunna byta om och värma upp. (Ni kan tänka er vad mycket jag får läst vid sidan av alla dessa fotbollsplan!) Så jag pep iväg efter att ha försäkrat sonen om att jag skulle vara på plats vid avspark. (Eftersom det rörde sig om böcker var han skeptisk. Men jag hann!)
Tre böcker fick jag med mig:

 
”Lyckliga flickor” av Nell Freudenberger! Jag gjorde en liten ”Bea” när jag hittade den, vilket innebär en liten trippande dans med små glädjetjut. (Det är väldigt skojigt att gå på antikvariat med Bea). Tur av det var för övrigt tomt på den avdelningen! Det här är den bästa novellsamlingen jag någonsin läst! Jag har velat ha den boken, men inte prioriterat att köpa den ny, och nu fanns den där, inbunden i perfekt skick för en tia! It made my day.
”Under lysande måne” av Liam Hearn är den avslutande delen i trilogin om Otori-klanen. Dem ska ”snart-tonårsbarnet” få läsa så småningom.
”Kallocain” av Karin Boye, inplastad och oöppnad, också för en tia. Jag har velat läsa den länge. Kanske dyker den upp i någon klassikerpodd vad det lider. (Om jag kan tvinga Bea att göra ett undantag att frångå klassiker med mer än 100 år på nacken).
Åh vad det är roligt med second-hand-bokfynd!
 
/Judit


Kommentarer
Postat av: Anna A

Främlingen läste jag i original härom året, mycket bra bok. Investerade själv i Kallocain häromveckan efter att ha hört mycket bra om den.

2013-05-21 @ 22:21:10
URL: http://annasbokprat.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0