Drömgångare!

Drömgångare av Samantha Shannon
The Bone Season #1
496 s
Modernista, 2013
 
Drömgångare

Handling: Paige Mahoney vet inte själv gränserna för sin förmåga. Hotad i en kontroll i t-banan råkar hon döda en vakt. Att undkomma kommer i princip att vara omöjligt. Ingen är efterlyst av Scion särskilt länge. Året är 2059. Det är tvåhundra år sedan Scion inrättades i Storbritannien; som ett säkerhetssystem, men alla vet vad det i själva verket är – en ockupationsmakt, ett växande imperium. Sedan hon var 16 har Paige arbetat åt Jaxon Hall i Londons kriminella undre värld. Hennes jobb är att skaffa information genom att bryta sig in i folks medvetanden. Paige är nämligen klärvoajant och därtill av en ytterst sällsynt sort: hon är drömgångare. Enligt Scion begår hon högförräderi bara genom att finnas till. Exakt hur åtråvärd hon är för sin fiende kommer hon tids nog att bli varse.

 

Mina tankar: Det är mycket ny information att ta till sig i början av den här boken, men när man väl är insatt i alla olika begrepp är detta otroligt svårtslaget. Det är inte ofta som man hittar en bok där allt känns nytt och spännande, men Drömgångare liknade inte något annat jag tidigare läst. Så för mig var den här boken en mycket positiv överraskning. Tummen upp till Modernista som bestämde sig för att översätta den här pärlan och snabbt dessutom med tanke på att orginalet släpptes den 20 augusti.

 

Jag har i efterhand förstått att hypen kring denna bok har varit väldigt stor i hemlandet. Shannon sas till exempel vara den nästa J.K. Rowling. En liknelse som jag tycker känns lite missvisande eftersom Drömgångare som bok inte har särskilt mycket gemensamt med Harry Potter-böckerna. Men jag antar att man menar att Shannon har potential att bli en stor framgångsrik författare, precis som J.K. Rowling. Och varför inte? Jag tror att Drömgångare kan vara början på något riktigt stort i klass med Hungerspelen, Divergent m.fl. Filmrättigheterna ska redan vara sålda, men detta känns som en bok som är alldeles för komplicerad och mäktig för att kunna göras rättvisa på bioduken. Men det återstår förstås att se.

 

Drömgångare är den första boken i en serie som är en härlig mix av dystopi, fantasy, sci-fi. Shannon har redan skrivit på kontrakt för de första tre böckerna i en serie av sju och jag längtar redan till nästa bok släpps. För en gångs skull får vi följa en hjältinna som inte är 16 år. Även om Paige inte är jättemycket äldre, bara 19 år så kan hon i alla fall räknas som vuxen. Annars är ofta young adult-genren full av egensinniga 16- och 17-åringar.

 

Det kan inte bli annat än ett toppbetyg från mig. Det kan inte vara lätt att skapa en bok som sticker ut bland dessa mängder av böcker som släpps varje månad. Men Shannon har lyckats riktigt bra med att skapa  något unikt. Nu måste jag kolla upp när nästa bok släppts. För det känns som om jag behöver den typ nu!

 

Stort tack till Modernista för boken!

Ni har väl inte missat att Drömgångare finns som e-bok hos Bokii.se och till ett bra pris dessutom!

 

Betyg: 5 av 5

 

 

/Sara



Kommentarer
Postat av: frida

Den här är så bra! Håller helt med att var mycket att ta in men när man väl hade lärt sig hur allt fungerade var den riktigt, rikigt bra. En helt unik bok.

2013-10-04 @ 15:19:35
URL: http://fridasbokhylla.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0