Några av höstens snygga pocket

Jag gillar pocketböcker. De är lika stora i hyllan, jag har en hel bokhylla med bara pocketböcker där man tack vare storleken får plats med ganska många.
Nu är det ju inte så att jag behöver köpa några fler böcker på lääänge (mina att-läsa-högar börjar ta oacceptabla proportioner) men ibland slår termometern för habegäret i höjden. Som med denna ursnygga serie från Bonnier Pocket:
 
De fyra titlarna är Madame Bovary av Gustave Flaubert, Det mest förjudna av Kerstin Thorvall, Under det rosa täcket av Nina Björk och Glaskupan av Sylvia Plath. Den sistnämnda har jag i olika engelska utgåvor, men inte på svenska, så jag blir inte ledsen om någon smyger den under granen till exempel...
 
Omslagen är formgivna av den finländska designern och formgivaren Maija Louekari, känd för sina Marimekko-mönster. De fyra titlarna har som gemensam nämnare att det är kvinnors villkor som står i fokus, trots att böckerna är av helt olika karaktär och har skrivits under olika epoker.
 
- När vi på redaktionen letar i våra arkiv efter titlar att lyfta fram i klassikerserien är det ofta de manliga författarna som dominerar – i höstens släpp har vi velat lyfta fram fyra riktigt starka texter som har bäring än idag om kvinnor som går sin egen väg, säger Åsa Lindström, ansvarig för Albert Bonniers Klassiker, på Bonnier Pockets hemsida.
 
Jag kommer säkert att ge bort några av dem som present i vinter.
 
/Judit


Kommentarer
Postat av: Lena

Javisst är dom supersnygga!! har Glaskupan och kommer definitivt att köpa resten!!

2013-10-03 @ 19:19:49
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0