Noveller av Tjechov!

I somras lånade jag en samlingsvolym med Tjechovs noveller på biblioteket. Jag läste ungefär ett dussin. Jag hade tämligen höga förväntningar och blev således tämligen besviken när jag kände att den stora aha-upplevelsen uteblev. Jag trodde att det skulle kännas mer att läsa en utav de stora ryssarna. Tvärtom kände jag att det här kunde ha skrivits av vem som helst. Borde man inte som läsare slås av förträffligheten hos det stora intellektet när man läser något av en sådan upphöjd person? Eller är det för att jag blott är en lekman som Tjechovs storhet går mig förbi?
 
Dessa noveller läste jag:
 
- Ivan Matvejitj
- På spiken
- Glädje
- I rakstugan
- Zinotjka
- Tjuven
- En dum fransman
- En god tysk
- En Albions dotter
- Apotekarfrun
- Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket
 
Noveller (inbunden)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0