Nytt från Donna Tartt!! På riktigt!!

Författaren Donna Tartt är ju lite av en kultförklarad person. Hon har hittills skrivit två böcker, Den hemliga historien (som är helt fantastisk och som jag även tvingade Bea att läsa, hon gillade den också) samt Den lille vännen (som jag tyckte mindre om, jag fixar inte berättelser där barn far illa). Det roliga med Donna Tartt är ju att hon tar god tid på sig, i regel ungefär tio år, att skriva färdigt en bok, men lever samtidigt på att vara författare på heltid, hur det nu kan gå ihop. Det måste röra sig om förskott på mångmiljonerbasis.
Hennes tredje, Goldfinch, ska tydligen släppas nu efter fördröjningar och många om och men. Lite om den boken kan man läsa här.
På svenska ska den nya boken heta Steglitsan och handla om Theo, en ung poke i New York, och ska tydligen vara en slags odyssé genom dagens Amerika. Låter ambitiöst nog för att behöva skrivas på i tio år.
Personligen ser jag fram emot det här boksläppet mer än något annat boksläpp i år.

I väntan på Goldfinch ska jag nog läsa mina favoritdelar ur Den hemliga historien.
 
/Judit
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0