Recension av läsplattan Letto

Nu har jag haft min Letto från adlibris i ungefär två månader, varav jag har använt den aktivt i en dryg månad. Med aktiv användning menar jag att jag har läst på den varje dag. Under tre veckor i juli som vi har varit på resa har jag dessuom delat den med min man för att kunna prata om funktionerna och utvärdera dem ordentligt. 
Batteritiden har varit över förväntan - vi laddade den innan vi åkte på vår resa, och läste i snitt 2-3 timmar om dagen. När vi kom hem drygt tre veckor senare så fanns fortfarande tre streck kvar (av tio, tror jag), som markerar batteritiden. Det är nu, en månad senare, som den behöver laddas för första gången. Är man på en kortare resa på upp till ett par veckor så behöver man med andra ord inte ha med sig någon sladd för laddning.
 
Användarvänligheten upplevde vi mycket positivt - vi hade en fyra-fem böcker var i plattan och den kommer ihåg var man slutade läsa utan att man behöver sätta bokmärke på ett speciellt sätt. På väntra sidan av plattan bläddrar man bakåt, på högra sidan framåt med en knapptryckning. Min läshastighet ökade tack vare att bläddringen tog en bråkdel av en sekund, hej vad det gick undan att bläddra! Håller man inne knappen så bläddrar man fort. När man har bläddrat så är skärmen inte helt skarp lika snabbt som man bläddrar, utan suddig ca en halv sekund. Detta störde inte mig, men det är en önskan från maken att detta nämns för korrekthetens skull.
Eftersom skärmen inte är bakgrundsbelyst som på en surfplatta så gick det alldeles utmärkt att läsa ute i solsken utan att det reflekterades. Är det mörkt så får man tända en lampa som när man läser en vanlig bok. Vi upplevde att ögonen inte blev trötta av läsningen, som man ju kan bli om man läser på en skärm, dte kändes som att läsa en pappersbok.
 
Textstorleken anpassar man via menyn, om man vill, men både köpta och lånade böcker har haft bra textstorlek för min del från början. Vi funderade på sidindelning, om en sida har samma nummer som i de fysiska böckerna, det kan ju vara viktigt i vissa sammanhang. Sidnumreringen är förlagets, dvs eftersom en sida på en Letto är ganska liten så kan till exempel sidan 79 komma upp två gånger, eller så kanske det kan stå sidan 79-80 nederst på en sida. Så om man vill hänvisa så vet man att man är på samma sida som i de fysiska exemplaren.
 
Inköp av böcker från adlibris.se är farligt enkelt. Att låna böcker via bibliotekets hemsida kräver lite mer meck, eftersom de måste laddas ner på en dator först. Men min dator kände utan problem igen Letto första gången jag kopplade ihop dem, sedan var det bara att dra över filerna till Letto-symbolen och släppa. Klart! Bibloböckerna utplånade sig själva efter 28 dagar.
 
På den negativa sidan är knapparnas känslighet, det känns och märks att Letto inte är någon dyr läsplatta. För min del känns det okej, jag har ju den så att jag ska kunna slita på den med gott samvete, och inte behöva vara alltför rädd om den.
 
Sammanfattningsvis tycker jag mycket om läsplattan Letto från adlibris, och kommer att rekommendera den till andra!
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Johanna

Jag har haft min Letto ca 1 och 1/2 månad och instämmer i allt du säger. Den är jättebra, men riktiga tekniknördar kanske inte skulle tycka den var tillräckligt avancerad. Men då är det deras problem :)

Svar: Precis! En enkel läsplatta är vad man får, duger gott om man bara ska läsa! /Judit
Bea, Sara och Judit

2014-08-04 @ 18:33:19
URL: http://johannasdeckarhorna.wordpress.com/
Postat av: Elina

Vad skönt att höra (jag är lite nervig)! Jag klickade hem en i fredags och hoppas bli nöjd med plattan som komplement till boken! (:

Svar: Det tror och hoppas jag att du blir!
Bea, Sara och Judit

2014-08-04 @ 20:09:12
URL: http://ielinashylla.wordpress.com
Postat av: Iza

Bra inlägg! Den låter jättebra, men för mig faller den på att den inte funkar i mörker. Jag läser enbart på kvällen utan lampa :) Det är därför jag tycker det är så smidigt med e-böcker, just för att man kan läsa samtidigt som man nattar barn mm.

2014-08-04 @ 22:00:48
URL: http://izadoramelodyfrost.wordpress.com/
Postat av: Elina

Jag vill bara inflika att läsplatta blev valet på grund av att jag vill läsa på någonting utvecklat för just läsning av längre texter, anpassat med tanke på ögonen och för att jag personligen inte vill kunna störas (av andra funktioner på min platta). (; (: Den borde komma vilken dag som helst nu! Spännande!

Svar: Bra tanke, så känner jag också. Man vill ju inte frestas pilla med annat som FB eller så...
Bea, Sara och Judit

2014-08-05 @ 08:29:11
URL: http://ielinashylla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0