Livet & Dödens villkor!

»Ring till din mamma.«
»Vad ska jag säga?«
»Säg adjö.«
 
Det börjar som trakasserier av unga kvinnor i trakten kring kustorten Limeburn i sydvästra England men eskalerar snart till mord. Polisen inleder jakten på mördaren. Tioåriga Ruby deltar också. Tillsammans med sin arbetslöse pappa åker hon på nattliga bilfärder för att skydda traktens kvinnor och försöka få en skymt av mördaren.
 
Belinda Bauer är ett författarskap som har fängslat mig sedan jag lyssnade på Mörk jord på ljudbok för ett par år sedan. Tidigare i år läste jag också Skuggsida, även den riktigt spännande. Och det är inte bara jag som gillar Bauer. Hon har nämligen blivit nominerad till Ärets bästa översatta kriminalroman tre år i rad.
 
Bauer är skicklig på att bygga upp spänning och gestalta fängslande engelska mijöer. Ta bara Exmoorheden och det lilla samhället Shipcott där hennes första tre böcker utspelar sig. Limeburns kustmiljö och det stormiga havet är inget undantag. Karaktärerna är också sådana som biter sig fast och i Livet & Dödens villkor är det såklart minnet av Ruby som dröjer sig kvar.
 
Välskrivet, spännande och väldigt svårt att sluta läsa när man väl har börjat. Historien har ett flyt som gör att sidorna flyger fram. Jag ser fram emot att inom en snar framtid avsluta Bauers tredje bok i Shipcott-trilogin samt lägga händerna på Betraktaren.
 
Tack till Modernista för boken!
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Sofia Fritzson

Mörk jord och Betraktaren gillar jag bäst av hennes böcker.

Svar: Betraktaren måste jag försöka lägga händerna på. Kanske bokrean 2015?
Bea, Sara och Judit

2014-12-13 @ 11:15:08
URL: http://www.sofiafritzson.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0