Torsdagstankar vecka 22!

Enligt försäljningssiffrorna läser svenskar gärna deckare på sommaren, och helst i pocketformat. Skiljer sig din sommarläsning från övriga årets när det gäller genre eller format?
 
Bea:
Det kan nog stämma att jag läser fler deckare på sommaren än vad jag gör i vanliga fall, har inte direkt funderat över detta. Något jag däremot vet är att det ofta blir fler böcker lästa på sommaren. Jag föredrar att sitta i skuggan med en bok framför att ligga och gassa på en strand.
 
Sara:
Nej, inte direkt. Jag tycker att pocket är ett smidigare format att ta med sig och läsa och då inte bara på sommaren, jag föredrar även pocket formatet när jag ligger hemma på soffan. Mest för att böckerna väger mindre än de inbundna. Men jag föredrar så klart den inbundna boken hemma i hyllan, för den är så mycket vackrare. När det gäller genre så läser jag gärna lättsmälta böcker, men det gör jag ju under resten av året också, så det är väl inget som är speciellt just för sommaren.
 
Judit:
Just i veckan fick jag hem ett stort paket med bara pocketböcker som jag hade beställt inför sommaren, så visst tillhör jag skaran som gärna har med sig en bok i pocketformat på semesterresan. Å andra sidan tycker jag att pocket är praktiskt året om - lätt att ha med sig och det gör inte så mycket om de får en eller annan fläck. 
När det gäller genre läser jag nog en del lättsammare böcker på sommaren än under övriga året, men mina preferenser kvarstår. Däremot läser jag gärna en serie med böcker rakt efter varandra på somrarna, något som jag inte brukar hinna med under övriga året. 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0