Bokcirkelträff

Den här veckan har jag varit på inte mindre än två bokcirkelträffar - dessutom två dagar i rad. I onsdags träffades vi med unibokcirkeln och diskuterade Ruta Sepetys Strimmor av hopp och igår träffades vi med min mindre strukturerade bokcirkel och diskuterade lite vad som föll oss in.
 
Här ser vi verkligen bekymrade ut, men vi är nog bara inne i diskussionen.
 
 
Böckerna som diskuterades under aftonen var:
 
Sigrid av Johanne Hildebrandt. Enligt Lärarinnan väver Hildebrandt ihop fakta och fiktion på ett mycket bra sätt. Epok: 900-tal, Västergötland, Sverige.
 
Rött uppror av Pierce Brown. Kolonialisering av Mars och dystopiskt klassamhälle.
 
Half Bad av Sally Green. Modern Harry Potter. Tänk om Lily James och Snape fått ett barn ihop?
 
Än finns det hopp och Livet går vidare av Karin Wahlberg. 50-tal, polioepedemi. Intressant tidsporträtt.
 
Svarthuset och Lewismannen av Peter May. Skotska deckare. Lovande enligt Flisan.
 
Och bergen svarade av Khaled Hosseini. Gripande och välskriven. Rörde Flisan till tårar.
 
Havsmannen av Carl-Johan Vallgren. Några ungdomar drar upp en havsman i sin fiskebåt. Syskonkärlek.
 
Fyrväktaren - Jeanette Winterson.
 
Mördaren i folkhemmet av Lena Eberwall. Den blev jag verkligen sugen på.
 
 
 
 


Kommentarer
Postat av: Sara

Ja, jag håller på och lyssnar på Lewismannen nu och är så nyfiken på Rött uppror!

2015-05-30 @ 12:49:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0