Maze Runner #3: I dödens stad

Ja, vad kan man skriva om den tredje och avslutande delen i en romantrilogi utan att avslöja för mycket? Precis som i Beas recension är det väl bäst om jag håller mig till förlagets beskrivning om handlingen:

"De har tagit ifrån Thomas allt: hans vanliga liv, hans minnen och nu hans enda vänner. Världen är full av kaos och han har skaffat sig övermäktiga motståndare. Men Thomas fiender vet inte att han har fler minnen av sitt tidigare liv än de tror. Han minns tillräckligt mycket för att veta att man har ljugit för honom. Tillräckligt mycket för att göra uppror.
Thomas överlevde labyrinten. Han överlevde vansinnets öken. Han är redo att ge vad som helst för att rädda sina vänner. Men sanningen kan vara det som slutligen krossar honom."

Jag håller fullständigt med Bea angående hennes teori om att bok nummer ett i serier numera måste vara den vassaste i serien för att utmärka sig, få bli utgiven och kunna sälja, och därför finns det risk för att författaren har bränt mycket av sitt krut och sina fräscha idéer redan i bok ett. Jag är också ganska nöjd med hur Dashner har knutit ihop trådarna i serien, men däremot tyckte jag inte alltid om vägen dit. Framför allt stör jag mig på att vi har fått sväva i ovisshet angående så många saker under så många sidor. Jag tycker att en författare bör portionera ut svaren under berättelsens lopp lite i taget, för att bibehålla intresset, men här hölls vi i ovisshet alltför länge, och till slut när man får några av svaren bryr jag mig ärligt talat inte längre – jag har slutat att engagera mig. Jag tyckte att den första delen i trilogin var riktigt fräsch och nyskapande, och därtill mycket spännande. Del två och tre spinner vidare på samma spår, och det är ett fasligt kutande hit och dit, snabba ryck kryddade med huvudpersonernas återkommande agoni över händelseförloppen och som sagt, för få förklaringar.

Jag har inte sett filmerna som gjordes om böckerna, men jag kan tänka mig att berättelsen gör sig bra på vita duken, med gott om actionfyllda sekvenser. Är det någon som har sett de två första filmerna? Förstår man vad som pågår, håller de sig till böckernas ramar, är de sevärda?

 

 

 
 
 
 

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Petra

Jag var inte helt förtjust i första filmen. Visst var den bra, men samtidigt tycker jag att allt gick så fort fram. Om man inte läst böckerna innan, kan jag också tycka att det är lite svårt att veta vad som händer. Såg den med mamma, och hon var ganska förvirrad där ett tag. :) Andra filmen däremot tycker jag nästan är bättre än boken. Även om man har ändrat på en hel del i den. Så helt klart så är filmerna värda att se, särskilt om man redan läst böckerna. :)

Svar: Ja, det går ofta fort fram i filmer, och då underlättar det att ha läst boken... Får se om jag ger mig i kast med filmerna, men tack för omdömet! /Judit
Bea, Sara och Judit

2015-12-28 @ 12:31:24
URL: http://petrasbokblogg.blogspot.se/
Postat av: Lena

Har sett första filmen. Den var hyfsad, men jag retade mig lite på vissa saker som de ändrat.

2015-12-28 @ 15:07:27
URL: http://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0