Kalenderläsning med Jul igen!

Idag är det den tolfte december och det innebär att i alla kalendrar så är vi nu halvvägs till jul! I år läser jag för första gången på många år en julkalender också. Boken jag läser heter Jul igen och är en novellantologi utgiven av Emelie Kempe och NOHIDING förlag.

 

I somras deltog jag nämligen i en novelltävling på temat jul/vinter och fantasy. Och är inte det ett tecken på hur usel sommar vi hade så vet jag inte, men jag hade i alla fall inga större problem att knåpa ihop en vinternovell mitt i sommaren. Resultatet lyckades dessutom ta sig vidare i tävlingen och blev en av de 24 noveller som Jul igen består av.

 

 

 

Överlag har det varit riktigt mysigt att läsa och framför allt spännande, för man vet inte riktigt vad som väntar i nästa novell. En del är faktiskt riktigt ruskiga :) Eftersom jag nu har kommit halvvägs bland novellerna tänkte jag passa på att lyfta fram några som jag föll lite extra för. Noveller som jag fortfarande kan gå och fundera på.

 

En novell jag verkligen gillade var Barnens magi av Jesper Berg. Tänkvärd och faktiskt ganska sorglig, men ändå väldigt vacker. Vi får följa med till Nordpolen och följa den ensamme nissen Stjärnklar. För vad händer med jultomten, renar och nissar när barnen inte längre tror på julens magi?

 

Som jag nämnde tidigare så har flera noveller varit riktigt ruskiga. En välskriven, men obehaglig sådan, var Mörkblå is av David Renklint. (David, som för övrigt romandebuterar nästa år på Miramir förlag.) Novellen hade en härligt krypande spänning. Miljöer och detaljer kändes spot on! Och slutet … riktigt, riktigt bra.

 

Jag ser fram emot att fortsätta läsa mig ända fram till julafton. Vill ni göra mig sällskap är det inte försent att skaffa ett eget exemplar. Jag har fortfarande ett gäng hemma och kan skicka till den som inte orkar vänta på leverans från Bokus eller Adlibris :) Och är ni nyfikna på mitt bidrag får ni bläddra till 22 december, då kommer min novell Vinterdrottningen.

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0