Revolutionens ros

Alice Ekström debuterade med inte mindre än två romaner tidigare i höst. En av dem var Revolutionens ros som gavs ut på Harlequin i deras Silk-serie. Under bokmässan var Alice på plats i HarperCollins monter och jag passade på att köpa ett signerat ex.
 
Beatrice Hofver är en självständig ung kvinna som driver sitt eget bageri och är känd för sin frispråkighet. En ödesmättad kväll tvingas hon fly från sitt hem i Karlskrona. Hon möter Emil Courtin, en eldsjäl och revolutionär, som tar med henne till huvudstaden. Han visar henne en helt ny värld där kvinnor och män slåss sida vid sida - och där man är fri att älska vem man vill. Det blir början på en enastående resa på jakt efter kärlek, frihet och ett nytt hem.
 
Revolutionens ros är en underhållande historisk roman som samtidigt drar paralleller till viktiga händelser i Sveriges historia. Boken är både lättläst och lättlyssnad. Jag varvade min läsning med att lyssna via Nextory för att inte behöva ta paus när det vankades matlagning eller städning. När det kommer till hushållssysslor blir det alltid roligare med en ljudbok i öronen.
 
Jag hade redan innan jag påbörjade boken blivit förvarnad om att slutet inte skulle vara så tillfredsställande. I alla fall för att vara en roman utgiven av Harlequin. Det gjorde att jag kunde gå in i boken med inställningen att det var en vanlig roman och inte en romance. I sådana fall har jag faktiskt inget emot att bli spoilad. Hellre det är att vänta på en stark kärlekshistoria med ett lyckligt slut utan att få det.
 
Därför blir bokens enda minus att den känns felplacerad i Silk-serien då den inte är en typisk Harlequin-roman.  Hurra, finns det säkert en del som tänker nu. Harlequin har fortfarande ett oförtjänt dåligt rykte hos många läsare. Men hos mig är det tvärtom. För mig är Harlequin romance, eller möjligtvis en feelgood med ett lyckligt slut. Får jag inte det vill jag bli förvarnad, annars kommer jag bli besviken.
 
 
Revolutionens ros (häftad)
 
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0