Fejk

Jule West Williams är arton år, föräldralös som senare blev adopterad. Allt detta har hon gemensamt med sin bästa vän, arvtagerskan Imogen Sokoloff. Eller? Vem är Jule egentligen?

Ett som är säkert är att Jule är en komplicerad protagonist som inte går att lita på, och som berättar den här historien som om den vore en äventyrsfilm. Jule ser sig själv som en actionhjältinna, (en motsvarighet till ”den stora vita heteromannen på sin episka jävla resa”), och har utvecklat omfattande kunskaper i konsten att slåss, att imitera dialekter och att förändra sitt utseende.

Fejk börjar med kapitel 18, med instruktionen ”börja här”. Sedan går man steg för steg tillbaka i året som har varit, och händelserna utspelar sig bland annat i New York, London, Kalifornien och Mexico. Hela tiden famlar man efter Jules identitet och sanningen, som glider undan när man tror att man har fått tag i en flik av den. Jules försöker att hålla sig några steg före dem som underskattar henne, som vill utnyttja henne eller bara är godtrogna och naiva. Mycket mer än så går inte att berätta utan att avslöja för mycket.

Historien om Jule är mycket läsvärd, ger inblick i de mörkare delarna av människans psyke, och påminde mig en del om Patricia Highsmiths Mr Ripley... Jag uppskattar denna mörkare variant av Lockharts författarskap, och tyckte mycket om boken. Men på min egen topplista står hennes Den ökända historien om Frankie Landau Banks som ohotad stark etta!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 















 



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej! Jag vill skicka ett exemplar av min första egna roman Du får inte älska mig. En verklighetsbaserad historisk roman skriven som svar på mitt löfte till fröken Charlotta Palbitzki, mer känd som spöket på Julita gård. Meddela mig din adress så kommer boken med posten. Varma hälsningar Anette Westin

Svar: Hej Anette! Tack för ditt erbjudande, men vi har dessvärre för många åtaganden just nu för att hinna läsa din bok! Lycka till! Hälsningar Judit och Sara
Judit och Sara bloggar om böcker och bokrelaterat! Recensioner, boktips, författarbesök, bokmässor och mycket, mycket mer.

2017-10-09 @ 13:58:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0