Happy Food

Vi vet idag att det finns ett samband mellan maten vi äter och vår psykiska hälsa. Niklas Ekstedt, kock, och Henrik Ennart, journalist, brinner båda för ämnet och bestämde sig för att slå ihop sina respektive kunskapsområden i boken Happy Food. Det är både en guidebok genom den allra senaste medicinska forskningen om tarm och tarmflora, och en inspirationsbok med recept på vad man kan laga för att hålla både tarmar och hjärna gladare.

 

Tarmflora har varit ett uppmärksammat ämne i några år, som man har kunnat läsa om i bland annat Charmen med tarmen av Giulia Enders. Ekstedt och Ennart börjar med att pedagogiskt gå igenom ämnet tarmflora och bakterier, och hur den västerländska kosthållningen har påverkat och förändrat vår tarmflora. Sedan går de in på hur mage och hjärna samverkar, bland annat genom hormonerna i kroppen, och hur vår kost delvis styr vår hormonbalans.

I del ett i boken tas det upp hur kost, blodsocker och tarmflora har samband med inflammationer i kroppen, stora som små. Det är ganska nedslående läsning, men det är författarna medvetna om, för efter att ha förklarat ovan nämnda saker går de in på vad som kan göras för en bättre balans i kroppen: genom bra kost, motion, och så vidare. Och allt detta har vi ju hört förut, men inte riktigt på det sättet som här, det blir liksom ett större samband i det hela - en helkroppssyn om man så vill.

Det är till exempel skönt att författarna varnar för dieter och så kallade detox-kurer, som utarmar tarmfloran.

Del två av boken, som utgör resten och över drygt hälften av omfånget, tar upp så kallade superfoods, där man förklarar varför vissa saker är så himla bra att äta. Jag som tycker mig vara rätt så insatt i ämnet tycker att den här delen är rolig och givande, och jag lär mig en hel del nytt. Genomgång och förklaringar varvas med recept och inspirerande bilder. Så på det stora hela är Happy Food en folkbildande och inspirerande bok som är lätt att ta till sig oavsett tidigare kunskaper i ämnet.

Men: personligen känner jag att jag inte kan stå helhjärtat bakom rekommendationen av denna bok om jag inte nämner en sak som stör mig. Uttryck som ”Du mår som du äter” och liknande må ha en stor dos sanning i sig, men är inte hela sanningen. Hälsosamma människor kan också råka ut för psykisk ohälsa, och trots att det finns en koppling mellan kost, livsstil och vissa psykiska sjukdomar, så får man inte skuldbelägga folk som blir sjuka. Själv var jag sjuk i utmattningsdepression för snart tio år sedan, trots hälsosam livsstil – det var ju på grund av långvarig stress och dess påverkan på kropp och själ som jag mådde dåligt. Både för dem som har ohälsosamma vanor och för dem som redan har kommit en bit på väg finns det stora hälsovinster att hämta genom bättre kost, men det är viktigt att komma ihåg att det mänskliga livet består att många, ofta samverkande faktorer.

 

 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0