Tre kortrecensioner #2

Det är dags för kortrecensioner igen, denna gång på temat drabbande:

 

Världen utan dig av Jill Santopolo är en kärleksroman som utspelar sig i New York. Lucy och Gabe möts den 11:e september 2001, och under åren som följer svetsas de samman och slits isär allt eftersom, men de släpper aldrig rikigt varandra trots andra förhållanden och olika levnadsvillkor. En drabbande roman som fick mig att gråta på slutet..

 

 

 
 

 

 När vi ändå talar om att få mig att gråta så gjorde uppföljaren till Björnstad, Vi mot er av Fredrik Backman just det. Mindre lyckat var det faktum att jag befann mig på bussen på väg till jobbet när jag läste de sista kapitlen, och sminket rann ikapp med snoret...

Jag tyckte väldigt mycket om Björnstad, men ännu mer om Vi mot er. Ända sedan En man som heter Ove har jag läst allt Fredrik Backman har skrivit och jag tycker att han går från klarhet till klarhet som författare. Språk, stil, berättarteknik, allt sitter som ett smäck och ingen annan kan beskriva de avgörande detaljerna i vad som gör oss till människor på samma sätt som han gör.

 

 

 

 

 Vera av Anne Swärd drabbade mig på ett annat sätt, nämligen genom att framkalla obehagskänslor. Missförstå mig inte, Vera är en fantastisk roman, och Anna Swärd en skicklig författare, men livet i den svenska överklassläkten Ceder, där den unga Sandrine hamnar efter diverse vedermödor under andra världskriget ger en beklämmande, kvävande känsla. Sandrine, som bär på ett barn vid ankomsten till Sverige, gifter sig med den nästan dubbelt så gamla kvinnoläkaren Ivan, och livet som följer kommer att bära på hemligheter, svek, lögner och rädsla. Väldigt bra, som sagt, men bitvis obehaglig, och jag hade varit tacksam för diskussionspartner efter läsningen! En potentiellt bra bokcirkelbok.

 

 

 
 
 
 
 

 

 

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0