Kärlek på en gul cykel

Författaren Fredrik Frängsmyr debuterade med boken Arytmi på Mörkersdottir förlag 2015. I år släpptes hans andra roman: Kärlek på en gul cykel på Stevali förlag. Boken beskrivs som en posttraumatisk kärlekshistoria full av humor, faror, mysterier och post.
 
Tänk om en helt vanlig dag på jobbet förvandlades till ett stort fantastiskt äventyr. Som för Vincent. När han vaknade imorse pekade allting på att det här skulle bli ännu en helt vanlig dag. Men det var innan han blev inkallad till chefen för en varning. Innan han märkte att de stora svarta fåglarna följde honom överallt. Innan han hörde talas om det som hände vid kanalen igår och framförallt, innan han fick reda på att han var jagad av Hurricane.
Mer och mer saker pekar på att någonting ovanligt hänt honom under natten men han kan inte för sitt liv komma ihåg vad. De enda ledtrådarna han har är ett vykort och ett avlägset minne av att kanske har träffat sitt livs kärlek. Vincent kastas från att sortera gummisnoddar och leverera vykort till att göra allt som står i hans makt för att överleva dagen ut.

 
 
Det är en samling ganska speciella karaktärer vi får möta i den här boken och förutom just post, så kretsar handlingen kring vad som egentligen hände kvällen innan på det lokala utestället Stimmet. Scener från dagen efter, komplett med baksmälla, minnessvårigheter och rekordförsök på postcykel, blandas med scener från kvällen och natten innan. 
 
Framsidan är väldigt inbjudande och jag tror att den kommer locka många till läsning. När det gäller insidan är händelser, miljöer och karaktärer beskrivna med en underfundig humor och  stor detaljrikedom. Speciellt runt arbetet på postkontoret. Gillar man lite knasiga och kluriga romaner, skrivna med glimten i ögat, tror jag absolut att man kan uppskatta Kärlek på en gul cykel. Carpe Daim!
 
För mig nådde den dessvärre inte riktigt ända fram utan landade på ett okej. Jag brukar uppskatta underhållning man lätt kan flyta med i och upplevde uppbyggnaden av boken som lite rörig och spretig. Ibland fick jag svårt att hålla i sär vad som var nutid, vad som var kvällen på Stimmet och vad som hänt ännu längre tillbaka. Däremot kan tänka mig att detta är en roman som kan sticka ut hos rätt läsare. Jag hade då aldrig läst något liknande innan.
 
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0