Tre kortrecensioner

Jag har hunnit läsa en hel del böcker i sommar, vissa riktigt bra, andra mindre bra. Men det är inte alltid man känner att man orkar skriva någon djuplodande analys av det som man har läst, särskilt om syftet med läsningen var avkoppling och hjärnan befann sig i semester-mode. Så här kommer helt enkelt tre tips på böcker som hörde till den riktigt bra sorten:

 

 

Vargarnas tid av Elisabet Nemert

Jag hade inte läst något av denna författare förut, men Vargarnas tid är nominerad till Årets Bok i år, och fångade mitt intresse. En historisk roman som utspelar sig i Sverige under andra världskriget. Gott ställs mot ont, människor kämpar för det goda, och det saknas inte klyschor... Men ändå berörde boken mig, och jag tänkte på vissa delar länge efteråt. Mycket bra på sitt sätt!

 

 

 

 

Presidentens hustru av Curtis Sittenfeld

Om USA:s första dam, Laura Bush, och hennes liv både före, under och efter presidentskapet. Naturligtvis är boken inte en biografi, utan en roman som tar sig friheter, och karaktärerna heter något annat. Mycket läsvärd och intressant skildring av östkustens rika familjer och deras nedärvda pengar och sedvänjor, och i detta hamnar Alice, bokens huvudperson, när hon möter sin blivande man. Sittenfeld har visat att hon kan skriva om nästan vad som helst och få det att bli briljant och intressant, (till exempel i En klass för sig -Prep, Systerland eller Sanning och skvaller, som är en modern remake av Stolthet och fördom), och här befäster hon den positionen.

 

 

 

Flickorna på Englandsbåten av Lone Theils

En makalöst spännande och skickligt skriven deckare där vi för första gången får bekanta oss med journalisten Nora som är danska men bor i London. Här gräver hon djupare i ett fall med två försvunna flickor på 1980-talet när hon av en slump hittar några fotografier. Fallet visar sig vara mer komplicerad och farlig än hon först trott. Låter det klyschigt? Det är det inte. Det krävs ganska mycket för att jag ska tycka att en deckare är läsvärd, och den här står ut i mängden. Jag sneglar redan på del två i serien, Den blå poetens kärlek, som kom på svenska i juli.

 

 

 
 
 
 

 

 

 

 



Kommentarer
Postat av: Lena

Vargarnas tid är jag jättesugen på att läsa framöver.

2017-09-15 @ 15:08:59
URL: http://https://lenasgodsaker.blogspot.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0