Bokcirkelträff!

Igår var det äntligen dags för höstens första bokcirkelträff! Denna gången var vi hos Sture och vi hade det sååå trevlig och mysigt där vi satt och pratade om böcker i timme efter timme. Böckerna som diskuterades den här gången var...


 Munken som sålde sin Ferrari av Robin Sharma. En väldigt bra bok enligt värdinnan Sture.

 Över näktergalens golv av Lian Hearn, den första boken i serien om Klanen Otori.
 Dolda rikedomar och Dödlig årgång av Nora Roberts. Då Sture är ett riktigt Robertsfan brukar vi få lite tips om vilka Roberts man ska läsa. Jag har inte läst en enda och det var jag inte ensam om. Men jag ska låna Dödlig årgång när tillfälle ges.
 Dead Reckoning av Charlaine Harris, en bok i serien om Sookie Stackhouse. Jag verkar vara ensam om att inte ha sett True Blood i bokcirkeln. Får eventuellt bli ändring på det. =)
 One Day/En dag av David Nicholls. Den är ju i ropet just nu och då speciellt när den precis blivit film. Det var Blivande Sjuksyrran som planerade att sätta tänderna i den här framöver. Den låter verkligen underbar! Den måste jag läsa någon gång.
 Niceville av Kathryn Stockett. Det nyaste tillskottet till bokcirkeln, Sparrisen, hade tagit med sig böcker på ett bestämt tema. Gårdagens tema var, de svartas historia, så förutom Niceville hade hon även med sig...
 Sula, Solomons sång, Älskade och Paradis av Toni Morrison. Har inte läst något av henne heller. Vet bara att hon fick nobelpriset i litteratur 1993.
 Kvinnorna vid Cane River av Lalita Tademy. Författarens egen släkthistoria i skönlitterär form.
 Alla lyckliga familjer liknar varandra av Claes de Faire och Tea Time for the Traditionally Built av Alexander McCall Smith hade Oboisten läst, men hon var inte så särdeles imponerad av någon av dem.
 Människohamn av John Ajvide Lindqvist, däremot, ville alla läsa. Den lät verkligen så spännande!
 Vägen till frihet av Feven Abreha Tekle, en självbiografisk bok om författarinnans liv i och flykt från Eritrea.
 Flöjtisten hade läst Igelkottens elegans av Muriel Barbery och var fullkomligt såld. Jag har ju pocketutgåvan i bokhyllan, så det kanske är dags att jag läser den med.

Börjar bli många böcker jag ska läsa nu. Men det är ju lite det som är charmen med bokcirklar. Man får träffa människor som läser andra böcker än man själv gör och på det viset introduceras man för nya spännande böcker och karaktärer. Helt enkelt underbart!

 Till sist kommer Änglarösten av Arnaldur Indriðason, som Flöjtisten hade läst.

Förutom alla dessa böcker hade självklart jag ett lass med mig också, men de har jag ju redan skrivit om på bloggen, så det blir lite kaka på kaka. Dessa böcker hade jag i alla fall med...


Några lånades ut och några kom hem. Det är det som är så kul med vår bokcirkel, vi lånar friskt böcker av varandra och det är väl precis så det ska vara. Själv lånade jag Niceville vilket passade bra eftersom det är Höstens Bok.


Dagens värdinna Sture, som dagen till ära bakade en alldeles underbart smarrig mintkladdkaka...




...och dukade med finaste porslinet.



Kladdkakan var som sagt, MUMS!!



Här sitter vi förväntansfulla inför att få dela med oss av våra medhavda böcker.



Sparriseni (bokcirkelns nyaste medlem) och Oboisten.



Blivande Sjuksyrran berättar om Charlaine Harris Dead Reckoning.



En underbar syn!



Oboisten och en funderande Flöjtisten.



Sparrisen pratar om temat: De svartas historia. Här med Kvinnorna vid Cane River i handen.



Flöjtisten är som sagt helt såld på Igelkottens elegans och visst är det underbart att böcker kan ha en sådan inverkan?


Oboisten bläddrar i Alla lyckliga familjer liknar varandra. Den fick dock ett svalt betyg.



Här lider eftermiddagen mot till slut och jag längtar redan till nästa träff!
För fler bilder och Flöjtistens syn på det hela gå in här.

/ Bea

RSS 2.0