Rekordvinnaren!

Jacob Niller är nöjd med sin lugna vardag. Han har just fått ett alldeles lagom stort avgångsvederlag efter tjugo år på Handelsbanken och njuter ett stilla liv vars händelselösa epicentrum är våningen i Gamla stan. Där, fjärran från vimlets yra, smuttar han nöjt på sin dagliga dos rödvin. Det mest spännande i hans liv är den månatliga golftävlingen med herrkompisarna. En vårmorgon ringer telefonen vinstambassadören på Svenska Spel presenterar sig. Aningen motvilligt inser Jacob Niller när den första chocken lagt sig, att han just blivit en kvarts miljard rikare. I samma stund börjar problemen. Det som till en början ser ut som en lovande kärleksaffär på nätet, utvecklar sig till närkontakt med maffian, grovt bedrägeri, och kidnapping.

Vem sade att pengar leder till lycka?

I november fick vi ett exemplar av Pieter Thams roman Rekordvinnaren som i en del i ett bokprojekt i samband med kommunikationsbyrån Pronto. Mer om det kan ni läsa här. Boken var specialutformad för att inspirera och fördjupa läsupplevelsen. Själv har jag faktiskt ganska ofta funderat på vad jag skulle göra om jag vann en massa pengar. men eftersom en av förutsättningarna för att vinna faktiskt kräver att man spelar eller köper någon form av lott, vilket jag aldrig gör, så är ju chansen lika med noll. Men att fantisera är ju alltid kul!
 
Över till boken som är lättläst och underhållande. Bokens huvudperson, den tråkige pensionären Jacob Niller, växer under bokens gång och på slutet gillar jag honom riktigt mycket. Trots alla bekymmer som pengarna orsakar honom, kommer han ändå igen och rycker upp sig. Bra jobbat!
 
En lite rolig grej, som kom på posten nån vecka efter boken, var ett brev från välgörenhetsorganisationen Vita Stjärnan. Ett brev där de gratulerade mig till min stora vinst och undrade om jag kunde tänka mig att skänka pengar genom deras organisation. När jag fick brevet hade jag dock inte börjat läsa boken och undrade om det blivit något missförstånd när brevet skickades till mig. Men eftersom tiggarbrevet inte innehöll några kontaktuppgifter till organisationen som ville ha pengar, misstänkte jag ganska snart att det hade med boken att göra. Men lite förvånad blev jag faktiskt. Mitt första och förmodligen enda tiggarbrev...
 
Tackt till Pronto och Pieter Tham för boken!
 
/Sara
 
Rekordvinnaren
 

RSS 2.0